Debiut w Ameryce

Famed, jeden z najstarszych polskich producentów sprzętu medycznego, wchodzi na rynki Stanów Zjednoczonych i Kanady.

Partnerem Famedu i dystrybutorem jego produktów za oceanem będzie OakworksMedical, producent i dystrybutor sprzętu rehabilitacyjnego. Polski wytwórca będzie oferował produkty w Ameryce Północnej pod stworzoną z nim wspólną marką — inspiritMedical Solutions (iMS). Spółka planuje, że sprzedaż na rynku amerykańskim w przyszłości zapewni jej 30 proc. przychodów, które już dziś w większości pochodzą z eksportu.

Łatwiej o certyfikat

— Jestem przekonany, że współpraca przyniesie korzyści obu stronom. Nasz partner poszerza ofertę produktową, natomiast Famed zyskuje wsparcie w zakresie rejestracji i spełnianiu restrykcyjnych amerykańskich norm dla sprzętu medycznego, a także rozbudowaną sieć dystrybucji. Ze względu na surowe procedury certyfikacji, jakim podlega sprzęt medyczny w USA, dopuszczenie do sprzedaży naszych produktów traktujemy jako potwierdzenie ich jakości i niezawodności — podkreśla Tomasz Rycak, prezes Famedu Żywiec.

W USA sprzedaż produktów medycznych, farmaceutycznych i spożywczych podlega kontroli federalnej Agencji Żywności i Leków (US Food and Drug Administration — FDA). Każdy wyrób musi zostać zatwierdzony jako spełniający wymagania rejestracyjne,a bez uzyskania takiego potwierdzenia jego sprzedaż w Stanach Zjednoczonych jest nielegalna. Marka iMS ma też zaistnieć na innych rynkach, na których preferowane są certyfikaty i rejestracja FDA. Początkowo w ramach linii produktowej iMS oferowane będą m.in. stoły operacyjne, fotele ginekologiczne i zabiegowe, łóżka szpitalne, wózki do przewożenia chorych i łóżka porodowe. Obie firmy deklarują chęć wspólnego rozwijania marki.

— Produkty iMS to połączenie rozwiązań technicznych i niezawodności wyrobów Famedu, z doskonałą obsługą klienta Oakworks Solutions. Jesteśmy niezwykle zadowoleni, że możemy wprowadzić na rynki Stanów Zjednoczonych i Kanady ten sprawdzony i konkurencyjny cenowo sprzęt medyczny — mówi Rich Shuman, prezes Oakworks Solutions.

Rosną przychody

W 2016 r. Famed miał bardzo dobre wyniki finansowe. Niemal 75 proc. przychodów osiągnął na rynkach zagranicznych. Prawie 35 proc. pochodzi z Azji, a 16 proc. Europy (poza Polską). Wpływy z Afryki i Ameryki Południowej dają około 10 proc. Najważniejsze dla firmy pozostają m.in. Egipt, Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Chiny oraz Rosja i kraje powstałe po rozpadzie ZSRR. Najbardziej perspektywicznymi rynkami są Stany Zjednoczone i Kanada.

— Oczekujemy, że dzięki współpracy z Oakworks Medical uda się nam osiągnąć znaczącą wielkość sprzedaży, co w najbliższych pięciu latach będzie stanowiło nawet jedną trzecią światowej struktury naszych przychodów. Oczywiście nie zaniedbujemy pozostałych rynków. Mamy nadzieję, że efektem umacniania obecności produktów Famedu na świecie będąjeszcze lepsze niż ostatnio wyniki finansowe — mówi Marek Suczyk, wiceprezes Famedu Żywiec.

Od przejęcia zarządzania firmą przez fundusz inwestycyjny EMSA Capital Fund w 2013 r. firma notuje z roku na rok coraz lepsze wyniki. Przychody w 2016 r. wyniosły ponad 43 mln zł, co stanowi wzrost o 22 proc. w porównaniu z 2015 r. EBITDA za 2016 r. wyniosła 1,06 mln zł. Również wyniki pierwszego kwartału 2017 r. potwierdzają dynamiczny rozwój spółki. Systematyczna poprawa rentowności trwa od trzech lat. Firma planuje w tym rok wprowadzenie stołu operacyjnego Hyperion i łóżka Prodigy. To rezultat kilkuletnich prac działu R&D spółki. W żywieckiej firmie, obchodzącej w tym roku 70-lecie, zatrudnionych jest ponad 320 pracowników, a w tym roku zostanie przyjęte kolejne 40 osób.  

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Ekologia / Debiut w Ameryce