Dekalog biznesu zyskuje poparcie

Jarosław KrólakJarosław Królak
opublikowano: 2023-05-18 20:00
zaktualizowano: 2023-05-22 09:47

Pod postulatami gospodarczymi trzech wielkich organizacji pracodawców podpisało się w ciągu tygodnia 17 tys. przedsiębiorców. Inicjatorzy liczą na 100 tys.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak przebiega akcja #PrzedsiębiorcaToTeżWyborca
  • co dalej z postulatami biznesu
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Sporym oddźwiękiem cieszy się akcja #PrzedsiębiorcaToTeżWyborca uruchomiona tydzień temu przez Business Centre Club, Federację Przedsiębiorców Polskich, Krajową Izbę Gospodarczą. 10 najważniejszych postulatów do świata polityki, tzw. dekalog biznesu, podpisało online 10 tys. przedsiębiorców a 7 tys. złożyło podpisy własnoręczne.

Postulaty na stół:
Postulaty na stół:
Marek Kowalski, przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich, wspólnie z szefami BCC oraz KIG, przygotowuje negocjacje z partiami politycznymi dotyczące wdrażania rozwiązań ważnych dla firm i gospodarki.
GRZEGORZ KAWECKI

— To dobry wynik, jak na pierwszy tydzień naszej akcji. Oczywiście liczymy na znacznie więcej. Docelowo mamy nadzieję na 100 tys. podpisów przedsiębiorców. Wtedy pokażemy politykom, że nie mogą lekceważyć oczekiwań przedsiębiorców — mówi Marek Kowalski, przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich.

Celem akcji jest uświadomienie wszystkim partiom politycznym, że przedsiębiorcy nie godzą się na to, aby nadal być lekceważoną grupą społeczną i wyborczą. Inicjatorzy oszacowali, że siła polityczna polskich przedsiębiorców to potencjalnie nawet 14 proc. elektoratu.

— W ciągu najbliższych dwóch tygodni rozpoczniemy negocjacje z partiami politycznymi. Pierwsze spotkania już organizujemy — informuje Marek Kowalski.

Organizatorzy akcji #PrzedsiębiorcaToTeżWyborca chcą poznać stosunek partii politycznych do tzw. dekalogu biznesu, czyli 10 najważniejszych postulatów przedsiębiorców (ramka).

— Dowiemy się, które partie są skłonne z nami współpracować i wprowadzać konieczne zmiany na rzecz gospodarki. Gdy będziemy to wiedzieć, wezwiemy środowisko przedsiębiorców do poparcia ich w wyborach parlamentarnych, a potem rozliczać ze spełniania obietnic — mówi Marek Kowalski.

Inicjatorzy akcji nie wykluczyli też utworzenia partii politycznej biznesu.

— Analizowaliśmy taką ewentualność. Doszliśmy jednak do wniosku, że jest już zbyt mało czasu do jesiennych wyborów na powołanie partii politycznej, zbudowanie struktur i przeprowadzenie skutecznej kampanii. Skupimy się na rozmowach z obecnymi ugrupowaniami politycznymi i na przekonywaniu do poparcia naszych postulatów — podkreśla Marek Kowalski.

Postulaty biznesu wobec polityków

1. Zrozumiałe i stabilne prawo oraz wzmocnienie dialogu społecznego

2. Sprawiedliwy i czytelny system podatkowy

3. Reforma systemu ubezpieczeń społecznych

4. Zabezpieczenie rynku pracy przed zmianami demograficznymi

5. Jednolity system wzrostu wynagrodzeń we wszystkich grupach społecznych

6. Odpowiedzialna i zrównoważona polityka gospodarcza

7. Poprawa bezpieczeństwa kraju

8. Systemowa reforma zdrowia

9. Rozwiązania adresowane do sektora żywieniowego

10. Poprawa konkurencyjności i zwiększenie promocji polskich firm