Deutsche Post DHL znów jeździ po Polsce

Małgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 28-01-2011, 00:00

Niemcy chcą otworzyć centrum finansowe na kilkaset osób. Projekt krąży od 2005 r. Do trzech razy sztuka?

Niemcy chcą otworzyć centrum finansowe na kilkaset osób. Projekt krąży od 2005 r. Do trzech razy sztuka?

Tak długo z inwestycją w Polsce nie nosił się chyba żaden inny koncern. Deutsche Post DHL już po raz trzeci będzie się zastanawiać, czy otworzyć w Polsce centrum finansowo-księgowe.

— Przedstawiciele firmy zabrali się do sprawy w bardzo dziwny sposób: napisali mejle do kilku osób z Polski, także przedstawicieli mediów z prośbą o informacje o możliwości inwestowania — ujawnia źródło "PB".

Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, nie chce potwierdzić tej informacji. Jednak przyznaje, że w portfelu agencji jest projekt centrum usług "dużej firmy logistycznej". Może chodzić o 500, a nawet 1000 miejsc pracy.

— Takie były parametry tego projektu w przeszłości — twierdzi rozmówca "PB".

— Nie komentuję — mówi Jörg Wiedemann z biura prasowego Deutsche Post DHL.

Niemieckie powroty

W 2005 r. firma już zdecydowała się na Wrocław, ale w związku ze zmianami wewnątrz grupy wstrzymała inwestycję. Deutsche Post przejęła wtedy za ponad 5,5 mld EUR brytyjską firmę transportowo-logistyczną Exel. W 2007 r. Niemcy znów pojawili się nad Wisłą. Tym razem wygrał Gdańsk. Historia powtórzyła się i do projektu w ostatniej chwili nie doszło. Grupa Deutsche Post DHL rozważała też Poznań i Łódź. Niewykluczone, że to między tymi czterema miastami rozegra się teraz rywalizacja o inwestycję.

Mariaż pocztowców

Firma DHL rozpoczęła działalność ponad 40 lat temu od transportu lotniczego dokumentów z San Francisco do Honolulu. W 1998 r. jej udziałowcem została niemiecka poczta — Deutsche Post Word Net, która w 2002 r. przejęła 100 proc. akcji. W 2009 r. grupa zmieniła nazwę na Deutsche Post DHL i miała 46 mld EUR przychodu. Grupa zatrudnia 500 tys. osób i działa w ponad 220 krajach. Deutsche Post specjalizuje się w usługach pocztowych w Niemczech, a DHL w międzynarodowych przesyłkach ekspresowych, frachcie drogowym i kolejowym, zarządzaniu łańcuchem dostaw oraz frachcie lotniczym i morskim.

Rok powrotów

Deutsche Post DHL to kolejna duża — pod względem miejsc pracy — inwestycja, która ostatnio wróciła do Polski. Niedawno Stora Enso podała, że zainwestuje 1,1 mld zł w maszynę papierniczą w Ostrołęce. O tym projekcie Finowie myśleli już w 2008 r. Wcześniej "PB" informował, że nad Wisłę wrócił indyjski koncern Apollo Tyres, który o fabryce opon za 200 mln EUR mówił także w 2008 r.

Potem firma wybrała Węgry, ale po perypetiach w tym kraju na jakiś czas wstrzymała poszukiwania w Europie. Z kolei we Wrocławiu jest szansa na inwestycję firmy Bosch. W 2008 r. w joint venture z japońskim Denso Niemcy mieli wydać 0,5 mld zł na fabrykę filtrów do silników Diesla. Kryzys rozbił spółkę. Teraz Bosch rozważa inną inwestycję w wybudowanej wtedy hali.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane