Już po raz czwarty z inicjatywy Fundacji Rozwoju Rachunkowości w Polsce organizowany jest konkurs „Najlepsze sprawozdanie finansowe spółki publicznej i niepublicznej”. W tym celu powołano kapitułę konkursu, zaś jego rangę wyznacza szereg ważnych i poważnych instytucji, które objęły honorowy patronat. Kształtowania wizerunku medialnego podjęły się natomiast największe stacje telewizyjne oraz uznane tytuły prasowe o ogólnopolskim zasięgu w tym „Puls Biznesu”.
Jak co roku kapituła stanie przed nader odpowiedzialnym zadaniem wyłonienia najlepszego sprawozdania finansowego za 2001 r. Będzie się przy tym kierować zespołem kryteriów, które w sposób możliwie wszechstronny pozwolą wyłonić tegorocznych laureatów.
Na czym więc polega istota dobrego sprawozdania finansowego?
Po pierwsze, dobre sprawozdanie to takie, które w sposób rzetelny i jasny odzwierciedla rzeczywistą sytuację majątkową i finansową przedsiębiorstwa. Po drugie, ukazuje ono stan prowadzonego biznesu, co umożliwia jego odniesienie do konkurencji. Po trzecie, daje obraz jakości zarządzania biznesem, a zatem podstawę do oceny kierownictwa spółki. Po czwarte wreszcie, umożliwia właścicielom spółki podejmowanie trafnych decyzji inwestycyjnych i finansowych. Pozwala też rynkowi kapitałowemu na ocenę potencjału wzrostowego danej spółki, co wyznacza jej atrakcyjność z punktu widzenia potencjalnych inwestorów.
Na ideę konkursu należy też spojrzeć z szerszej perspektywy. W ostatnim czasie media epatowały relacjami dotyczącymi spółki Enron w USA. Podobne problemy pojawiają się również w polskiej rzeczywistości. Są one przykładem nierzetelności, braku należytej jawności, manipulowania informacjami oraz wysoce niewłaściwego komunikowania się spółki z jej właścicielami i pozostałymi interesariuszami. Cele konkursu zmierzają w dokładnie przeciwnym kierunku, a więc promowania dobrych sprawozdań finansowych jako ważnego elementu kultury organizacyjnej przedsiębiorstw, a dalej jako podstawowego warunku kształtowania ładu korporacyjnego.
Ład ten jest zwłaszcza potrzebny teraz, kiedy przychodzi nam funkcjonować w warunkach recesyjnych, kiedy kurczy się rynek, zaostrza się konkurencja i narasta fala nieoczekiwanych bankructw i przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej. To właśnie w takich czasach rzetelność kupiecka, która przekłada się m.in. na obiektywną politykę informacyjną, w tym na dobre sprawozdania finansowe, buduje wiarygodność przedsiębiorstw w środowisku dostawców, odbiorców i banków.
Niekwestionowalna jakość i rzetelność informacji o stanie majątkowo-finansowym to niezbywalne atrybuty dobrze zarządzanego przedsiębiorstwa, które działa nie tyle w imię doraźnych, często manipulatorskich interesów, ile kieruje się zasadą osiągania długookresowej pomyślności.
Konkurs nie jest więc tuzinkowym wydarzeniem, albowiem nie jest adresowany do nietuzinkowych przedsiębiorstw. Wręcz przeciwnie, spośród tysięcy firm zamierza wyłonić te najlepsze, jako godne naśladowania. Nade wszystko jednak konkurs zmierza do integrowania środowiska gospodarczego, budowania ekskluzywnego grona przedsiębiorstw spełniających opisane wyżej warunki. Każde więc przedsiębiorstwo, które stanie do tego konkursu, poddając się publicznej ocenie, da automatycznie wyraz przekonaniu, że mieści się w tym gronie.
Prof. zw. dr hab. Waldemar Frąckowiak - przewodniczący kapituły konkursu
Waldemar Frąckowiak jest kierownikiem Katedry Inwestycji i Rynków Kapitałowych Akademii Ekonomicznej w Poznaniu oraz partnerem HLB Frąckowiak i Wspólnicy Sp. z o.o