Kwota, jaką rząd rozdysponował w 2016 r. na prowadzone przez samorządy inwestycje drogowe wynosi 335,9 mln zł. To tyle samo, ile przeznaczono na ten cel z rezerwy subwencji w 2015 i w 2014 r. Teraz dofinansowanie otrzyma jednak więcej, bo 169 inwestycji spośród 191 zgłoszonych. W 2015 r. wsparcie uzyskało 140, a w 2014 r. 147 zadań.

Z całej puli w tegorocznym podziale dofinansowanie otrzymały inwestycje 12 województw (na 27,3 mln zł), 119 powiatów (na 120,6 mln zł), 38 miast na prawach powiatu (165,1 mln zł) oraz Świnoujście na utrzymanie rzecznych przepraw promowych (23 mln zł). Wysokość dofinansowania wynosi 50 proc. wartości projektu.
Rezerwa subwencji ogólnej w budżecie państwa na samorządowe inwestycje drogowe jest tworzona od 1999 r. Co roku te pieniądze są przeznaczone na dofinansowanie inwestycji w drogi publiczne powiatowe i wojewódzkie oraz w drogi powiatowe, wojewódzkie i krajowe w granicach miast na prawach powiatu (remonty, utrzymanie, ochrona i zarządzanie), a także na utrzymanie rzecznych przepraw promowych o średnim natężeniu ruchu powyżej 2 tys. pojazdów na dobę.
Kryteria podziału pieniędzy z subwencji co roku ustala minister transportu, a później są uzgadnianie z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Od 2008 r. priorytetowo traktuje się przedsięwzięcia realizowane na drogowych obiektach inżynierskich, głównie na mostach. W 2016 r. najwięcej pieniędzy otrzymały samorządy z Mazowsza (ponad 71,6 mln zł). O ponad połowę mniej rozdysponowano w województwach pomorskim (prawie 33 mln zł), śląskim (ponad 32,5 mln zł), wielkopolskim (niecałe 32 mln zł) i zachodniopomorskim (29,4 mln zł).
Ponad 10 mln zł otrzymały jeszcze jednostki samorządu terytorialnego z Lubelszczyzny (23 mln zł), Podkarpacia (21,6 mln zł), a także województw kujawsko-pomorskiego (prawie 20,8 mln zł), małopolskiego (16,7 mln zł), podlaskiego (niecałe 13,3 mln zł) i opolskiego (nieco mniej niż 11,8 mln zł). Innym źródłem dofinansowania z budżetu państwa inwestycji z zakresu samorządowej infrastruktury drogowej są pieniądze z rezerwy celowej „Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019”.
W tym przypadku dotacji jest dużo wyższa. W 2016 r. z tego programu przeznaczono na drogi cel 800 mln zł. W 2017 r. takie dofinansowanie ma wzrosnąć do 1 mld zł, a w 2018 i 2019 r. sięgnie 1,1 mld zł. Najbliższy nabór wniosków do tego programu ma ruszyć we wrześniu 2016 r.