Dotacyjne przeboje 2016 r.

opublikowano: 08-12-2016, 22:00

Start biznesu, eksport, innowacje — najciekawsze, najbardziej atrakcyjne instrumenty z unijną pomocą dla firm dotyczyły różnych obszarów działalności.

W tym roku przedsiębiorcy mogli ubiegać się o dofinansowanie bardzo różnego rodzaju projektów. Niektóre konkursy spotykały się ze szczególnym zainteresowaniem ze strony firm. Z jakich powodów? Znaczenie miały np. korzystne dla przedsiębiorców zasady wsparcia lub nowość danego instrumentu na rynku. Z szerokiej gamy wybraliśmy kilka najciekawszych i najbardziej atrakcyjnych dotacji, które cieszyły się wśród przedsiębiorców bardzo dużą popularnością.

1.1.1 POIR

Szybka ścieżka

To instrument, w którym do wzięcia była największa pula — aż 2,5 mld zł. Tegoroczną nowością było wydzielenie nowej kategorii odbiorców wsparcia. W ubiegłym roku konkursy były organizowane oddzielnie dla firm MSP i dużych, natomiast w tym roku doszedł do tego nabór dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw realizujących projekty w regionach słabiej rozwiniętych. Cechą charakterystyczną tego instrumentu jest szybki czas oceny wniosków (stąd nazwa) — od złożenia wniosku do ogłoszenia wyników naboru mija ok. 60 dni. To spowodowało, że przedsiębiorcy chętnie korzystali z możliwości składania projektów w konkursach poddziałania 1.1.1. Niemniej jednak selekcja była bardzo ostra, w związku z czym nie wszyscy chętni przedsiębiorcy mogli dostać dofinansowanie.

1.1.1 POPW

Platformy startowe

Szansa dla młodych osób do 35 lat na prowadzenie biznesu w jednym z województw Polski Wschodniej (woj. lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie i warmińsko- -mazurskie). Wsparcie dało im poddziałanie 1.1.1 „Platformy startowe dla nowych pomysłów” programu Polska Wschodnia. Zainteresowane osoby w pierwszej kolejności zgłaszały się ze swoimi koncepcjami do animatorów tzw. platform startowych. Nabór pomysłów do inkubacji zakończono 4 listopada — zgłoszonych zostało aż 5 tys. koncepcji, z których ostatecznie powstanie prawie 200 nowych start-upów. Teraz wybrane pomysły otrzymają kompleksowy program wsparcia obejmujący m.in. doradztwo, coaching i inne usługi potrzebne do realizacji określonych projektów. W kolejnym etapie — już w ramach działania 1.1.2 — firmy będą mogły ubiegać się o dotacje na wdrożenie nowych rozwiązań w wysokości od 50 tys. do nawet 800 tys. zł.

1.2 POIR

GameINN

To był rok nowych programów sektorowych — instrumentów wspierających projekty przyczyniające się do rozwoju określonych branż. Wśród nich zdecydowanie wyróżnia się GameINN — pomoc dla sektora gier komputerowych, czyli polskiej specjalizacji, która odnosi coraz większe sukcesy za granicą. W pierwszym konkursie z programu GameINN w ramach działania 1.2 „Sektorowe programy B+R” wpłynęły 72 wnioski o dofinansowanie projektów na łączną kwotę dofinansowania ponad 185 mln zł. Dla porównania, w konkursach skierowanych do innych branż wpłynęło zdecydowanie mniej wniosków, przykładowo: Innolot — 29 wniosków, Innomed — 18, Innochem — 49, Innotextile — 20. Ocenę formalną w GameINN przeszło 68 wniosków. Budżet konkursu pierwotnie wynosił 80 mln, ale ze względu na bardzo duże zainteresowanie naborem został zwiększony aż do 116 mln, czyli o 45 proc.

3.2.2 POIR

Kredyt technologiczny

Dotacyjny przebój poprzedniej perspektywy, czyli „Kredyt technologiczny” wrócił w nowej odsłonie — jako „Kredyt na innowacje technologiczne”. I nie stracił na popularności. Przeciwnie, zmienione zasady: kolejne uproszczenia dla firm i wyższa premia technologiczna (górny pułap wynosi już nie 4, ale 6 mln zł), jeszcze bardziej zachęcają przedsiębiorców do aplikowania o wsparcie. Nie liczy się już kolejność składania wniosków, jest krótszy czas oceny wniosków, a firmy dostały więcej możliwości finansowania kosztów wprowadzenia w życie innowacji. To wszystko ma przełożenie na zainteresowanie firm tym działaniem. Warto zauważyć, że w pierwszym konkursie na przełomie ubiegłego i obecnego roku dla przedsiębiorców przeznaczonebyły 303 mln zł, a firmy złożyły wnioski o łącznej wartości 1,7 mld zł, czyli ponadpięciokrotnie przekraczającej ustalony budżet. To prawie tyle, ile Bank Gospodarstwa Krajowego wypłacił wnioskodawcom we wszystkich konkursach organizowanych w poprzedniej perspektywie.

3.3.3 POIR

Go to Brand

Mikro-, małe i średnie firmy mogą w poddziałaniu 3.3.3 „Go to Brand” POIR powalczyć o dotacje na promocję swoich produktów za granicą. W ostatnim konkursie popyt na dotacje dla eksporterów prawie trzykrotnie przekroczył budżet naboru. Pula przewidziana dla wnioskodawców wynosiła 100 mln zł, tymczasem do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wpłynęły 502 wnioski, w których firmy ubiegały się o dofinansowanie w wysokości 273 mln zł. Ostatecznie selekcję przeszło tylko 176 projektów, z czego 50 pochodziło od firm z Mazowsza. Firmy MSP będą mogły sfinansować m.in. koszty wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawienniczego podczas imprezy targowej, a także udział pracowników w misjach gospodarczych, kongresach, seminariach i konferencjach. Maksymalna wartość kosztów kwalifikowanych projektu w konkursie to 1 mln zł. Kolejna szansa dla małego i średniego biznesu na dotacje z poddziałania 3.3.3 pojawi się na początku przyszłego roku. Tym razem pula konkursu wyniesie 50 mln zł — dotyczy on udziału tylko w dwóch wydarzeniach: Hannover Messe i targów w Astanie. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Dotacyjne przeboje 2016 r.