Droga do neutralności klimatycznej według LPP

Partnerem publikacji jest LPP
opublikowano: 16-11-2022, 09:17
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Komentarz Ewy Janczukowicz-Cichosz, ekspertki LPP ds. zrównoważonego rozwoju.

Zmiany klimatyczne z jednej strony i rosnąca świadomość społeczna z drugiej to ważne katalizatory przemian, jakie dokonują się na naszych oczach. Konieczność przechodzenia z gospodarki linearnej na cyrkularną przy jednoczesnej potrzebie implementacji niskoemisyjnych rozwiązań na każdym etapie procesów biznesowych już kilka lat temu stały się dla nas podstawą do opracowania strategii będącej naszą odpowiedzią na dzisiejsze wyzwania środowiskowe.

Ewa Janczukowicz-Cichosz, ekspertka LPP ds. zrównoważonego rozwoju (fot. LPP)
Ewa Janczukowicz-Cichosz, ekspertka LPP ds. zrównoważonego rozwoju (fot. LPP)

Strategia LPP „For People For Our Planet”, bo o niej mowa, definiuje nasze cele środowiskowe i pomaga w zarządzaniu biznesem tak, by skutecznie je realizować. Dzięki temu podejmujemy działania w kluczowych obszarach naszej działalności, takie jak ograniczanie zużycia surowców oraz eliminacja nadmiaru odpadów z tworzyw sztucznych. Inwestujemy także w technologie przyjazne środowisku, zrównoważony transport czy obniżanie emisyjności naszej działalności w zakresie zużycia energii. Zależało nam na tym, aby nie ograniczać się do jednego kierunku. Działamy kompleksowo i na wielu płaszczyznach, by w efekcie podejmowanych kroków doprowadzić do redukcji emisji gazów cieplarnianych w naszym łańcuchu wartości o 15 proc. do 2025 roku. Docelowo chcemy iść dalej.

Do 2050 roku zamierzamy być firmą neutralną klimatycznie i to nie poprzez wdrożenie rozwiązań offsetowych, lecz konkretnego, ambitnego planu zmian w naszej działalności. Dlatego postanowiliśmy równolegle opracować strategię dekarbonizacji z jasnymi i realnymi do osiągnięcia celami. Chcąc mieć pewność, że przyjęte założenia i działania w procesie neutralizacji klimatycznej są możliwe do wdrożenia i przyniosą oczekiwane efekty, jako pierwsza polska firma branży odzieżowej, przystąpiliśmy w tym roku do światowej inicjatywy Science Based Targets (SBTi), która przy wykorzystaniu najnowszych osiągnięć nauki o klimacie zweryfikuje nasze cele dekarbonizacyjne i oceni ich zgodność z tym, co aktualne badania klimatyczne uznają za niezbędne do osiągnięcia założeń Porozumienia Paryskiego.

Jedną z kluczowych kwestii w procesie ograniczania śladu węglowego jest m.in. emisyjność energii wykorzystywanej w działalności firm. Dlatego zależało nam na tym, aby poprawić naszą efektywność energetyczną i ograniczyć udział nieekologicznych źródeł zasilania. Ważnym krokiem w tym kierunku była decyzja o sukcesywnym przechodzeniu na zasilanie energią ze źródeł odnawialnych, czego efektem była umowa jaką podpisaliśmy ze spółką FIGENE Energia. Dzięki niej od 2023 roku, większość budynków biurowych LPP oraz nasze Centrum Dystrybucyjne w Pruszczu Gdańskim będą zaopatrywane w energię wiatrową. Jednocześnie, w obiektach logistycznych stosujemy zaawansowane technologie i rozwiązania zwiększające efektywność energetyczną zarządzanych budynków, tym samym wpływając na zmniejszanie ich emisyjności.

Dążymy do tego również w naszej sieci sprzedaży. W tym celu rozpoczęliśmy wdrażanie projektu Eco Aware Stores, którym do 2025 roku mają być objęte wszystkie nasze sklepy stacjonarne. W ramach tego obszaru inwestujemy w nowe technologie, które nie ograniczają się jedynie do podnoszenia jakości obsługi klienta, ale także znajdują zastosowanie w rozwiązaniach zmniejszających oddziaływanie na środowisko, co wprost przekłada się na redukcję emisji.

Mówiąc o ograniczaniu śladu węglowego, musieliśmy jednak w największym stopniu skoncentrować się na procesie produkcji i pozyskiwania surowców do naszych kolekcji, bo ten obszar, jak wyliczyliśmy, generuje największy poziom emisji zakresu trzeciego. Dlatego postawiliśmy na rozwój autorskiego programu LPP Eco Aware Production. Koncentrujemy się w nim na wsparciu naszych dostawców we wdrażaniu najlepszych praktyk w zakresie ograniczania zasobów energetycznych i wodnych przy produkcji odzieży.

LPP wdraża ambitne działania w celu zredukowania śladu środowiskowego nie tylko na etapie produkcji oraz sprzedaży, ale też dostarczając klientom praktycznych porad nt. odpowiedniej pielęgnacji odzieży (fot. LPP).
LPP wdraża ambitne działania w celu zredukowania śladu środowiskowego nie tylko na etapie produkcji oraz sprzedaży, ale też dostarczając klientom praktycznych porad nt. odpowiedniej pielęgnacji odzieży (fot. LPP).

Dbamy przy tym, by wszystkie materiały, które stosujemy w kolekcjach bardziej przyjaznych środowisku oznaczonych metką Eco Aware posiadały certyfikat niezależnej organizacji lub były kupowane od dostawców, którzy w czasie produkcji stosują bardziej zrównoważone procesy produkcyjne. Przy wprowadzaniu do oferty nowych materiałów, uważnie śledzimy wszelkie innowacje oraz rynek surowców - szukamy przede wszystkim takich rozwiązań, które ograniczają nasz wpływ na otoczenie. Widzimy, że te działania przynoszą mierzalne rezultaty - w roku obrotowym 2021/22 kolekcje Eco Aware stanowiły już 26 proc. odzieży wyprodukowanej przez marki LPP, a we flagowym Reserved była to już co trzecia sztuka.

Sposób pozyskiwania surowców oraz proces produkcyjny uwzględniający najnowsze, a zarazem ekologiczne rozwiązania ma szczególne znaczenie w naszej branży. Wiemy jednocześnie, że nie jesteśmy w stanie jej zmienić w pojedynkę, dlatego od kilku lat chętnie włączamy się w partnerstwa międzynarodowe i współpracę z organizacjami ukierunkowanymi na ograniczanie wpływu branży odzieżowej na środowisko. Między innymi z tą myślą przystąpiliśmy do Porozumienia Zero Discharge of Hazardous Chemicals (ZDHC), które umożliwia nam wdrażanie najlepszych praktyk w zakresie zrównoważonego bezpieczeństwa chemicznego w całym łańcuchu dostaw. Staliśmy się też partnerem Cotton made in Africa (CmiA) – uznanego na świecie standardu dla zrównoważonych upraw bawełny w Afryce.

Jednak nasze działania nie ograniczają się jedynie do etapu produkcji i sprzedaży. Tak samo ważna jest dla nas odzież znajdująca się już w obiegu, dlatego podjęliśmy współpracę z polskim start-upem Use Waste, z którym chcemy rozwijać technologie recyklingu poliestru, co ma nas zbliżyć do wypełnienia postulatów gospodarki cyrkularnej w modzie. Czując się odpowiedzialnymi za to, co dzieje się z ubraniami po ich zakupie przez klientów, nie tylko zachęcamy ich do świadomych wyborów, ale także doradzamy, w jaki sposób poprzez odpowiednią pielęgnację odzieży mogą przyczyniać się do obniżania emisji i przedłużenia życia ubrań. Właśnie w tym celu powstała kampania edukacyjna LPP „Dbaj o ubranie”, która dostarcza praktycznych porad i narzędzi pomagających zrozumieć, że zmiana naszych przyzwyczajeń dotyczących prania, suszenia, prasowania i przechowywania odzieży, przynosi korzyści nie tylko dla domowego budżetu, ale i - długofalowo - dla środowiska.

Nie zapominajmy jednak, że branża odzieżowa to nie tylko ubrania, ale także logistyka, zaopatrzenie oraz dostawy do magazynów i klientów. Ze względu na skalę naszej działalności bardzo istotna jest tu kwestia opakowań, dlatego m.in. podjęliśmy się sukcesywnej eliminacji jednorazowego plastiku. Od 2017 r. w naszym łańcuchu dostaw przechodzimy od opakowań z tworzyw sztucznych w kierunku rozwiązań tekturowych z makulatury. Dzięki temu tylko w minionym roku wyeliminowaliśmy 445 ton jednorazowego plastiku, a od początku zmiany naszej polityki opakowaniowej zredukowaliśmy użycie plastiku aż o 1015 ton. W ubiegłym roku dodatkowo wdrożyliśmy też proces standaryzacji kartonów, który umożliwia nam znaczne ograniczenie zużycia opakowań zbiorczych i ich ponowne wykorzystanie w procesie dystrybucji towarów do sklepów stacjonarnych.

Zrównoważony rozwój i sukcesywna redukcja naszego śladu środowiskowego jest więc trwale wpisana w strategię i model biznesowy LPP, co przynosi wiele nowych wyzwań, ale też daje mierzalne efekty. Budujemy świadomość, że potrzeba transformacji działań w stronę zrównoważonego rozwoju jest konieczna, a sprawnie wdrożona i realizowana strategia ESG jest zadaniem wymagającym, ale i opłacalnym. Osiąganie wyznaczonych celów wymaga spójnego podejścia na wszystkich poziomach funkcjonowania firmy, a rzetelne podejście do tematu musi obejmować cały łańcuch dostaw. Jedynie takie działania mają szansę wywołać trwałą i pozytywną zmianę nie tylko w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, ale także w jego otoczeniu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

ZRÓWNOWAŻONY BIZNES
wspierają:

Santander Benefit Systems Bat Poland LPP Panattoni

Polecane