Duża firma, ciekawe logo

MIM
19-03-2007, 00:00

Czy znaki graficzne firm sporządzono zgodnie z zasadami? Ocenia Bohdan Pawłowicz, prezes Aart Design.

Orange — prostota i siła

Koncepcja oparta na prostocie kształtu i koloru, czyli pomarańczowym kwadracie, w który wpisane jest proste liternictwo. Siłą tego logo jest konsekwentny, dobrze zrealizowany wzór: faktor pomarańczowy, bardzo widoczny w większości zastosowań i bardzo dobrze odbierany w krajach europejskich, oraz kwadrat — forma nawiązująca do technicznej strony marki.

Nike — konsekwencja

Bardzo kreatywna komunikacja doprowadziła do sytuacji, w której symbol (bumerang) jest rozpoznawany prawie na całym świecie. Dobre ustawienie początkowe pozwala na swobodne tworzenie wokół tego symbolu rodziny marek pochodnych.

Orlen — duma i problem

Doskonale zrobione, ale bezpośrednio nawiązuje do symboli narodowych. Bardzo silny i dumny wątek narodowy jest nieco problematyczny ze względu na branżę i kontekst. Staje się to szczególnie odczuwalne w niektórych sytuacjach, takich jak przejęcie rafinerii w Możejkach. Poza tym stacje benzynowe stały się również centrami usług: są tam sklepy, kioski i restauracje, które raczej powinny emanować ciepłem i przyjaznością. Mamy więc do czynienia z rozdźwiękiem między funkcją a wizerunkiem, jaki tworzy logo. Silny akcent narodowy nie jest w tym przypadku wartością dodaną ani atutem.

LOT — piątka z plusem

Przykład doskonałego rysunku z 1980 r., który z powodzeniem przetrwał różne mody graficzne. Siła znaku okazała się też wystarczająca, by przetrwać ostatnią kuriozalną kampanię reklamową, w której pod symbol królewskiego żurawia z logotypu podłączono animowane „ptaki dziobaki” (z nimi miałby się identyfikować klient?).

Mali też mogą być bardzo piękni

Mali też mogą być bardzo piękni

Wizualizacje, czyli graficzne rozwiązania dla firmowych materiałów, w mniejszych firmach wcale nie muszą ustępować jakością graficzną tym, którymi posługują się rynkowi giganci.

Oto przykłady wizualizacji zaprojektowanych przez grafików z krakowskiej agencji Studio Otwarte właśnie dla mniejszych firm.

Bukowski i Wspólnicy — ta krakowska kancelaria prawna zdecydowała się na odświeżenie wizerunku przez rewitalizację swojego logo i opracowanie całej linii materiałów firmowych. Jako że kancelaria działa na polu praw autorskich, mediów i reklamy, mogła sobie pozwolić na niesztampowe podejście do klientów i zdecydowała się na opracowanie nowoczesnej, żywej identyfikacji.

Frank Fink— ta firma to producent prestiżowych akcesoriów i biżuterii. Nazwa jej marki została zaczerpnięta od nazwiska bohatera powieści Philipa K. Dicka. Starannie przygotowując się do rozpoczęcia działalności gospodarczej, przedsiębiorca zlecił studiu graficznemu opracowanie stylistyki swojej marki i kompletu firmowych materiałów jeszcze przed wejściem przedsiębiorstwa na rynek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MIM

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / / Duża firma, ciekawe logo