Duży partner motywuje malucha

Coraz więcej firm franczyzowych rozwija działalność dzięki systemom ERP.

Własny biznes pod znanym logo — to chyba najprostsza definicja franczyzy. Korzystanie z silnej i sprawdzonej marki może pomóc w rozkręceniu działalności i dojściu do dużych pieniędzy. I przeciwnie: posługiwanie się swoim szyldem, który mało komu z czymś się kojarzy, obarczone jest większym ryzykiem. Na rynku liczy się wszak rozpoznawalność. Bez niej trudno myśleć o ekspansji, np. międzynarodowej. Właściciele mniejszych przedsiębiorstw w Polsce — np. restauracji i sklepów — już to rozumieją. Dlatego wielu decyduje się prosperować pod parasolem wiarygodnej nazwy i popularnego znaku towarowego, chociaż muszą za to płacić.

Na reputacji się nie kończy. Zwolennicy franczyzy wymieniają różne zalety tego systemu. Do największych zaliczają tzw. know-how — franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcy wiedzę, jak właściwie prowadzić interesy. To ważne zwłaszcza dla osób, które dopiero rozpoczynają przygodę z biznesem, nie mają doświadczenia i wolą zdać się na już opracowane procedury. Niewielu specjalistów zwraca uwagę na inną korzyść — infrastrukturę technologiczną, którą oferuje taka sieć. Dużo mogą o tym powiedzieć przedstawiciele firmy InsERT, która wprawdzie nie zalicza się do gigantów IT, ale jest największym w kraju producentem oprogramowania dla firm pod względem liczby sprzedanych licencji.

W sieci łatwiej

Navireo ERP, flagowy produkt spółki InsERT, wspomaga rozwój potentatów franczyzy w Polsce, takich jak Lingerie Group (właściciel marki Passion) i Galicja Tomaszek (marki Max Kuchnie i Max Elektro). System wspomaga też współpracę między franczyzodawcą sieci salonów z odzieżą polskich producentów Ptak Moda a jego franczyzobiorcami.

— Narzędzie rozbudowano o moduł Fashion, dzięki któremu użytkownik usprawnia swoje procesy biznesowe. Należą do nich m.in. sprzedaż, reklamacje, programy lojalnościowe, rozliczenia z dostawcami i weryfikacjadokumentów — wymienia Łukasz Kristof, dyrektor zarządzający spółki inSolutions, która wdraża system Navireo ERP. Dodatkowa funkcjonalność, zastosowana w grupie Ptak Moda, to 24-godzinny tryb działania, który pozwala menedżerom i specjalistom na bieżąco kontrolować i analizować sytuację firmy — bez względu na to, gdzie się znajdują. Na dopełnienie złożyły się mobilne weryfikatory cen, automatyzacja przyjęć towaru z równoległą obsługą e-platformy sprzedaży i zaawansowany sprzęt.

W system ERP zainwestował niedawno Artyzan, dystrybutor koncepcyjnych zabawek i franczyzodawca marki Kreatywne Maluchy. Narzędzie umożliwiło mu m.in. centralne zarządzanie informacjami i prowadzenie odrębnej polityki cenowej w punktach sprzedaży.

— Dzięki oprogramowaniu zyskaliśmy pełne wsparcie w zarządzaniu firmą, a także indywidualne rozwiązania dla poszczególnych działów, a nawet konkretnych użytkowników. Zintegrowaliśmy wszystkie placówki w jednym spójnym systemie — zachwala Marcin Skwarek, właściciel firmy Artyzan. Anna Sieńko, partner w PwC, stawia sprawę jasno: bez względu na wielkość i branżę trudno nazwać nowoczesną firmę, która nie uważa technologii informatycznych za element strategii biznesu i działalności operacyjnej.

— Transformacja cyfrowa jest skomplikowana, kosztowna, wymaga wielu zasobów. Technologie to nie wszystko. Potrzeba też umiejętności ich twórczego wykorzystania — dodaje.

Sto lat za liderami

Tyle teorii. A praktyka? Niespełna połowa polskich firm jest dojrzała cyfrowo — wynika z badań PwC. Według Eurostatu, w ubiegłym roku tylko 6 proc. naszych spółek analizowało duże zbiory informacji. Im mniejsza spółka, tym większe zapóźnienie technologiczne. Kilkuosobowe biznesy zwykle nie zatrudniają informatyków. Zamiast programów ERP i CRM używają tabel Excela. Z drugiej strony mikrobiznesy zaczynają inwestować w systemy IT, gdy tylko stają się dostawcami i partnerami większych spółek — bo wdrożenia wymusza na nich współpraca.

44 proc. Taki odsetek polskich przedsiębiorstw jest „dojrzałych cyfrowo” — wynika z raportu PwC.

6 proc. Tyle krajowych spółek analizowało w 2016 r. duże zbiory informacji — wynika z szacunków Eurostatu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Firmy / Duży partner motywuje malucha