Dwa przeciwne nurty

Tadeusz Gruba
18-11-2004, 00:00

Rynek usług TSL wkroczył w nową fazę rozwoju. Jej charakterystyczną cechą jest wykształcenie się dwóch pozornie sprzecznych tendencji — ewoluowania firm albo w kierunku zaawansowanej specjalizacji usług, albo — jak najszerszej uniwersalności.

Poprawiająca się kondycja polskiej i europejskiej gospodarki to dla wielu firm TSL szansa na szybszy rozwój. Wchodzimy w alianse, łączymy się, szukamy partnerów — podwykonawców, inwestujemy w narzędzia niezbędne do w pełni profesjonalnego zrealizowania obietnic zawartych w ofertach. Część firm równocześnie poszerza ich zakres, idąc coraz wyraźniej w kierunku koncepcji one-stop shopping, która pozwala klientowi za pośrednictwem jednego dostawcy zaopatrzyć się w różnorodne usługi TSL.

Po przeciwnej stronie takiej strategii biznesowej stają te firmy, które wybrały specjalizację. Inwestują w ściśle określone narzędzia, dopracowują szczegóły usług, ale nie poszerzają oferty. Tworzą rozwiązania informatyczne zarządzające parametrami, które w koncepcji hipermarketów logistycznych w ogóle nie są brane pod uwagę, bo pieniądze zarabia się na wielu różnych uzupełniających się dziedzinach i można sobie pozwolić na stratę w jednym z segmentów, jeśli ma się gwarancję odrobienia jej w innym. Na obecnym etapie dość trudno jest jednak określić, co wybierze klient. Moim zdaniem, klienci wybiorą dostawców przewidywalnych, gdyż w branży TSL jakość oznacza umiejętność terminowego wywiązania się z przyjętych zobowiązań.

Vos Logistics Polska inwestuje w specjalizację, co oznacza, że nie będzie zaskakiwać klientów nowymi usługami. Teraz, kiedy zmieniliśmy system operacyjny firmy na rozwiązanie, z jakiego korzysta cała grupa Vos w Europie, staramy się wypracować takie standardy, które pogodzą wymagania klienta z naszym rozumieniem efektywnego planowania taboru. Musimy być tak dobrzy, żeby w chwili, gdy klient podejmuje decyzję o zakupie, stawiał nasze doświadczenie i warsztat — czyli realne korzyści — ponad wygodę kupowania w hipermarkecie logistycznym. Pojęcie usługi „na miarę” dopiero wtedy zabrzmi prawdziwie.

Tadeusz Gruba prezes Vos Logistics Polska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tadeusz Gruba

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Dwa przeciwne nurty