Dziś doradcy muszą być wszechstronni

Michalina Preisner
12-09-2007, 00:00

Consulting & Solution Implementation jest odpowiedzią na rosnące wymagania wobec doradztwa biznesowego.

Konsulting CSI to nowa nazwa znanej od lat, dobrej usługi

Consulting & Solution Implementation jest odpowiedzią na rosnące wymagania wobec doradztwa biznesowego.

Zadaniem konsultantów staje się dopasowanie usługi do potrzeb klientów i kontrola efektywności.

Za początek rynku usług konsultingowych uznaje się rok 1953, kiedy to LG złożyło firmie Andersen Consulting pierwsze tego typu zlecenie. Dotyczyło ono studium wykonalności wykorzystania komputerów do automatyzacji wypłat.

Od tamtej pory sporo się zmieniło — zanika sztywny podział na doradców, integratorów, producentów oprogramowania i konsultantów.

Świeża koncepcja Consulting & Solution Implementation (CSI), obejmująca konsulting informatyczny, doradztwo biznesowe oraz usługi wdrożeniowe i integracyjne, jest odpowiedzią na rosnące wymagania klientów firm konsultingowych. Cel jest prosty — chodzi o zwiększenie efektywności działania firmy poprzez dopasowanie do jej profilu jak najlepszych usług. Firmom coraz częściej zależy na tym, by znaleźć partnera, który zadba o całą infrastrukturę — od dopasowania systemu, wdrożenia, szkoleń, po aktualizację zastosowanej technologii.

— Minęły już czasy, gdy oferty wdrożeniowe ograniczone były do gotowych systemów, które można było dostarczyć klientom. Dziś prace konsultingowe rozpoczyna się od dokładnego zbadania i analizy potrzeb. Potem dopasowuje się do nich system, śledzi rozwój technologii i… wymagań klienta. Konsultant musi widzieć całość strategii danej firmy i znać jej potrzeby — przekonuje Magdalena Konieczna z firmy Atos Origin Polska.

Świadomość potrzeb

Po bliższym przyjrzeniu się koncepcji CSI widać to, co różni ją od innych modeli.

Inaczej niż w przypadku firm wdrożeniowych, które sprzedają konkretne rozwiązania, firmy działające w tym modelu nie skupiają się na rozwoju i promocji własnych produktów czy oferowanego oprogramowania.

— Dużą część przychodu firm oferujących usługi CSI powinny stanowić projekty o charakterze doradczym. Firmy te mają też zwykle istotną część przychodów skupionych w budżetach inwestycyjnych klientów, co odróżnia je od firm serwisowych czy outsourcingowych, których działalność jest elementem wydatków operacyjnych klienta. I, co najważniejsze, firmy CSI starają się budować rozwiązania na zasadzie „best-in-class”, dobierając technologie i produkty do specyfiki dobrze rozpoznanego problemu — twierdzi Borys Stokalski, wiceprezes Infovide-Matrix.

Nowe wyzwania, jakie stawia rynek, zmuszają do nowego spojrzenia na rolę dostawców usług informatycznych. Zarządzanie informatyką staje się częścią procesów organizacyjnych, a model CSI wpisuje się w pojęcie integratora wiedzy — konsultanta, który pełni rolę partnera obecnego przy każdym etapie innowacji. Na razie najbardziej przekonane są o tym duże firmy z branży finansowej i telekomunikacyjnej, w których powodzenie wdrożonego projektu informatycznego wręcz warunkuje ich działania. Projekty tam realizowane są na tyle skomplikowane, że wymagają dodatkowej wiedzy konsultantów.

Choć małe i średnie przedsiębiorstwa oraz firmy konsultingowe interesują się sobą nawzajem, usługi tego typu wciąż nie są w tym sektorze popularne. Dzieje się tak dlatego, iż zewnętrzny doradca często jest po prostu za drogi.

Jak w życiu

Wartości zawieranych kontraktów wahają się od kilkunastu tysięcy do kilkunastu milionów EUR, w zależności od wielkości projektu.

— Na ceny projektów w modelu CSI składają się koszty infrastruktury informatycznej, licencji systemowych, usług programistycznych i tzw. usług dodatkowych — pracy konsultantów i architektów, stąd ceny, które mogą wydawać się wysokie — mówi Magdalena Konieczna.

Należy jednak pamiętać o tym, że nierzadko kontrakty na usługi CSI negocjuje się miesiącami, a zawiera nawet na długie lata. A precyzyjnie dobrany produkt jest jak dobry mąż — nieoceniony.

Michalina Preisner

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Preisner

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Dziś doradcy muszą być wszechstronni