Czytasz dzięki

E-handel przeskoczył siedem lat

opublikowano: 04-08-2020, 22:00

Sprzedawcy odcięci od stacjonarnych modeli handlu podążyli za klientami… do internetu. Zaliczyli rekordowe zwyżki.

Rodzimy sektor detaliczny e- -commerce przeskoczył siedem lat w siedem tygodni — wyliczyli analitycy Santander Bank Polska. Mowa o marcowym zamrożeniu części sektorów gospodarczych, w tym handlu detalicznego, które wymusiło zwiększenie aktywności sprzedażowej w internecie lub, w wielu przypadkach, jej rozpoczęcie.

Dla przedsiębiorców był to jedyny sposób dotarcia do klientów. I ledwie w kilka tygodni udział e-commerce w handlu detalicznym wzrósł z ok. 5,5 proc. na koniec 2019 r. do blisko 12 proc. w szczytowym momencie lockdownu. Dla zobrazowania tempa przemian analitycy podają, że w normalnych warunkach Stany Zjednoczone, czyli jeden z największych rynków e-commerce na świecie, do osiągnięcia analogicznego wzrostu e-sprzedaży potrzebowały właśnie niemal siedmiu lat. Z wyliczeń Santandera wynika, że najlepsze efekty w tym czasie w Polsce zanotowali internetowi sprzedawcy odzieży i obuwia.

Udział e-sprzedaży w tej kategorii od początku roku do kwietnia 2020 r. wzrósł ponad 2,5-krotnie. Tak duże wzrosty były jednak zjawiskiem czasowym. Udział e-commerce w sprzedażydetalicznej w poszczególnych branżach spadał wraz z powrotem klientów do tradycyjnych kanałów sprzedaży. Spadek nie doszedł jednak do poziomu sprzed lockdownu, co zdaniem analityków oznacza, że konsumenci wyrobili w sobie nowe nawyki zakupowe i na e-zakupy decydują się teraz częściej niż wcześniej. Z analizy wynika, że wartość internetowej sprzedaży w ostatnich miesiącach nie wzrosła jedynie w kategorii farmaceutyki i kosmetyki.

— Bazując na dostępnych danych, można z pewnością powiedzieć, że 2020 r. będzie dla polskiej branży e-commerce najlepszy w dotychczasowej historii — twierdzi Maciej Nałęcz, analityk sektorowy Santander Bank Polska.

Z opublikowanego w ostatnich dniach czerwca, a przeprowadzonego w marcu 2020 r. raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „E-commerce w Polsce 2020. Gemius dla e-Commerce Polska” wynika, że 73 proc. rodzimych internautów robi zakupy online. Osoby te, w porównaniu z konsumentami preferującymi wyłącznie handel stacjonarny, nieco częściej są młodsze, z wyższym wykształceniem, dobrze oceniające swoją sytuację finansową. Z tej grupy 30 proc. internautów decyduje się ponadto na zakupy w zagranicznych sklepach internetowych.

Natomiast ci, którzy do e-sklepów nie zaglądają, za główny powód tego podają potrzebę fizycznego kontaktu z produktem przez zakupem.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane