E-konsumenci będą chronieni
TrustUK ma zagwarantować bezpieczeństwo transakcji
PIONIERZY: Wielka Brytania, której premierem jest Tony Blair, będzie pierwszym państwem UE, które wprowadzi jednolite strandardy dla firm sprzedających w sieci. fot. ARC
Brak zaufania klientów do firm internetowych jest jedną z głównych przeszkód rozwoju e-handlu w Europie. Rząd Wielkiej Brytanii znalazł sposób, by temu zaradzić.
Zakupy w brytyjskich sklepach internetowych staną się wkrótce znacznie bezpieczniejsze. Rząd Wielkiej Brytanii poparł projekt organizacji non-profit pod nazwą TrustUK, który zakłada ochronę klientów internetowych.
Zgodnie z planem, spółki zajmujące się handlem elektronicznym powinny zgłosić swoich przedstawicieli na szkolenie, które pozwoli dostosować ich usługi do najwyższych standardów w tej dziedzinie. Providerzy spełniający te warunki otrzymają specjalny znak, który wyświetlony na stronie, będzie gwarantował jakość i bezpieczeństwo korzystania z usług danej firmy. W środku logo znajdzie się link do TrustUK, który poinformuje, z kim klient zawiera transakcję.
— Największe niebezpieczeństwo robienia zakupów w Internecie polega właśnie na tym, że klient nie wie, z kim tak naprawdę handluje — uważa Joshua Rowe z organizacji TradeSafely.com.
Poza sprawdzeniem znaku bezpieczeństwa, kontrahenci będą mieli możliwość złożenia skargi w razie jakichkolwiek problemów związanych z transakcją.
Unia też chce
Rzeczniczka Stowarzyszenia Biznesu Elektronicznego popierającego TrustUK, twierdzi, że na razie program obejmie tylko firmy brytyjskie. Dodaje jednocześnie, że Komisja Europejska z uwagą śledzi poczynania organizacji i rozważa stworzenie ogólnoeuropejskiego odpowiednika TrustUK.
Istnieje jednak zagrożenie, że klienci mogą pogubić się wśród zbyt wielu szybko powstających organizacji i programów podobnych do TrustUK, narzucających różne standardy.
— Obecnie trudno odróżnić organizacje chroniące konsumenta od fałszerzy, gdyż stworzenie profesjonalnie wyglądającej strony WWW nie stanowi problemu — twierdzi Joshua Rowe.
Ostra selekcja
TrustUK jest wspieraną przez rząd brytyjski organizacją nie nastawioną na zysk. Jej celem jest zapewnienie bezpieczeństwa klientom korzystającym z Internetu. Najbardziej szanowane firmy i stowarzyszenia handlowe stały się jej członkami. Zobowiązały się one do stosowania zasad specjalnego kodeksu postępowania. W skład zarządu TrustUK wchodzą szefowie największych firm elektronicznych starających się zapewnić brytyjskim klientom jak najwyższe standardy dotyczące e-commerce. Osobny Komitet Akceptacji stwierdza, czy dane przedsiębiorstwo przestrzega kodeksu postępowania. TrustUK dba o zachowanie prywatności klienta, bezpieczeństwo przekazu opłat, zapewnienie uczciwej informacji na temat transakcji (np. niestosowanie opłat ukrytych) oraz możliwości anulowania zakupu, przestrzeganie dostarczania zakupów w terminie (zwykle do 30 dni), a także niezamieszczanie reklam dla dzieci poniżej 12 roku życia.