E-metka zacznie zakupową rewolucję

Innowacje Przedsiębiorcy z Ifinity chcą unowocześnić proces zakupowy i standardowe etykiety zamienić w beaconowe czujniki

Sieci zainstalowanych w sklepach beaconów, identyfikujących klienta i nawiązujących z nim kontakt za pośrednictwem smartfona, stają się coraz powszechniejszym narzędziem wspierającym sprzedaż. Sięgać po nie zaczynają właściciele sieci detalicznych i centra handlowe. Nic dziwnego, systemy te pomagają „zbliżyć się” do klienta i przedstawić mu spersonalizowaną ofertę. A gdyby tak pójść o krok dalej? Oto pomysł młodej, polskiej spółki Ifinity, realizującej już beaconowe projekty w przestrzeni publicznej: do produktów ze sklepowych półek można dopiąć elektroniczne, beaconowe etykiety. Da się na nich sprawdzić cenę artykułu, rozmiar, a co więcej, za pośrednictwem „podpiętego” pod nią systemu od razu dokonać zakupu.

INTELIGENTNA ETYKIETA:
Zobacz więcej

INTELIGENTNA ETYKIETA:

Założyciele spółki Ifinity, Adam Jesionkiewicz i Michał Polak, postanowili zrewolucjonizować proces zakupowy i „ożywić” etykiety, przypinane do sprzedawanych w sklepie produktów, np. odzieży. Wszystko za sprawą beaconów i platformy pozwalającej na bezpośrednią interakcję z klientem. Marek Wiśniewski

Zakupy na metce

Na takie urządzenie, rozwijane pod roboczą nazwą Shopping Tag oraz procedurę zakupową, wykorzystującą etykietę, spółka Ifinity złożyła już zgłoszenie patentowe. Chce przejść od prototypu do rynkowych wdrożeń. Koncept w pierwszej kolejności przedstawi branży handlu detalicznego (retail).

— Shopping Tag może zrewolucjonizować proces zakupowy. Mówiąc najogólniej, elektroniczna etykieta cenowa jest beaconem i może automatycznie „komunikować się” ze smartfonami lub smartwatchami [inteligentne zegarki — red.] klientów danego sklepu, np. odzieżowego, personalizując przy okazji ofertę. Klient, który weźmie do ręki T-shirt czy koszulę, na wyświetlaczu typu e-ink — podobnym do tych, stosowanych w czytnikach e-booków — zobaczy aktualną cenę, będzie też mógł sprawdzić dostępność innych rozmiarów i kolorów — wyjaśnia Adam Jesionkiewicz, prezes i współwłaściciel Ifinity. System zautomatyzuje też proces aktualizowania treści na etykietach, w tym ceny produktu, co obecnie, np. przy sezonowych wyprzedażach, robi się ręcznie.

— Chciałbym również, aby za pośrednictwem skonfigurowanego z etykietą oprogramowania można było od razu zapłacić za kupowany produkt. Etykieta samoczynnie się odepnie, będzie można odłożyć ją w wyznaczone miejsce i wyjść ze sklepu, bez potrzeby stania w kolejce do kasy. Zaznaczę, że Shopping Tag będzie również pełnić funkcję klipsa, zabezpieczającego towar przed kradzieżą — wymienia Adam Jesionkiewicz. Dodatkowo system ten, bazujący na rozwijanej przez spółkę platformie Geos, może zbierać i porządkować dane o zachowaniach klientów w miejscu sprzedaży oraz lokalizować oznaczone nim produkty.

— Wychwyci to, jakimi produktami konsument był zainteresowany, jaki towar oglądał, przymierzał, jak długo skupiał na nim swoją uwagę. I nawet jeśli w trakcie jednej wizyty w sklepie nie zdecyduje się on na zakup, pozyskana wiedza pozwoli sprzedawcy na dalsze działanie. Sprzedający będzie mógł zaoferować mu ten sam towar w lepszej cenie lub dołożyć inny bonus — wyjaśnia Michał Polak, współwłaściciel Ifinity. Koncept niemal całkowicie zaciera granice między zakupami offline i online.

— Wprowadzamy produkt, który nie musi być rozumiany przez starsze pokolenie; potrzeba czasu, aby przekonać je do elektronicznych formuł sprzedaży. Natomiast w pełni zrozumie go generacja, która dopiero teraz przeistacza się w świadomych konsumentów — mówi Michał Polak. Obecnie firma próbuje znaleźć sposób na wprowadzenie rozwiązania na rynek.

— Pewnie pierwsze, referencyjne instalacje będziemy w całości budować samodzielnie. Kolejne chcielibyśmy już wdrażać przez partnerów, podpinając nasz koncept pod już wykorzystywane przez sprzedawców systemy CRM. Nasz system nie ma wywrócić do góry nogami obecnychformuł zarządzania sprzedażą, ma być raczej dodatkowym klockiem w tej budowli. I być może uda nam się znaleźć dla niego również inne zastosowania na rynku — twierdzi Adam Jesionkiewicz.

Kolejne wyzwanie

Koncept opiera się na platformie Geos, pozwalającej na „zarządzanie” — przy wykorzystaniu sieci beaconów — przestrzenią publiczną, która niedawno została udostępniona również zewnętrznym deweloperom. Służy do szybkiej implementacji systemów nawigacyjnych i może znaleźć zastosowanie podczas eventów, w centrach handlowych, muzeach, galeriach sztuki, a także w magazynach, na dworcach lub lotniskach. Wcześniej system był wykorzystywany przy „wewnętrznych” projektach, realizowanych przez Ifinity. Firma była wykonawcą pilotażowego projektu dla miasta Warszawa, w ramach którego do przestrzeni miejskiej „wprowadzono” system mikrolokalizacji i nawigacji. Znalazł on zastosowanie np. w Stołecznym Centrum Osób Niepełnosprawnych, gdzie skonfigurowana z nim aplikacja, reagująca na sygnał wysyłany z beaconów, pomaga osobom niewidomym poruszać się po budynku. Podobną formułę zastosowano w warszawskiej komunikacji miejskiej. Wcześniej zaistniał również podczas wydarzeń towarzyszących Paradzie Schumana — firma przygotowywała, bazującą na mikrolokalizacji, grę przestrzenną dla Komisji Europejskiej. A niebawem przystąpi do realizacji projektu dla Centrum Nauki Kopernik.

— Projektem objęta zostanie główna wystawa, planetarium, przestrzeń konferencyjna. Dzięki systemowi mikrolokalizacji będzie można dostarczać odwiedzającym więcej informacji kontekstowych, rozpisywać scenariusze dla eventów, wspomagać nawigacją po budynku — wyjaśnia Adam Jesionkiewicz.

Ponadto firma w najbliższym czasie weźmie udział w kilkumiesięcznym programie inkubacyjnym, do którego została zakwalifikowana w ramach międzynarodowego konkursu Challenge Up!, organizowanego przez Cisco, Deutsche Telekom i Intel. Inicjatywa ta promuje i pomaga udoskonalić nowatorskie rozwiązania, tym razem z zakresu internetu rzeczy (internet of things). Ifinity w ramach konkursu zaprezentowało możliwości rynkowe platformy Geos. Udział w projekcie może otworzyć firmie furtkę do współpracy z nowymi, międzynarodowymi partnerami czy inwestorami.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / E-metka zacznie zakupową rewolucję