EB i Okocim wciąż tracą rynek
Wyniki sprzedaży piwa po 10 miesiącach pozwalają przypuszczać, że w tym roku branża piwowarska wypuści na rynek około 21 mln hektolitrów piwa i zwiększy tym samym sprzedaż o 5-6 proc.
Po dziesięciu miesiącach sprzedaży polskie browary sprzedały ponad 19,3 mln hektolitrów piwa. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku oznacza to wzrost o 9,4 proc, czyli podobnie jak po dziewięciu miesiącach tego roku. Listopad i grudzień będą jednak prawdopodobnie, tradycyjnie już, słabszymi miesiącami.
Można zatem założyć, że w tym roku branża piwowarska sprzeda ogółem około 21 mln hektolitrów piwa i zanotuje 5- 6 proc. wzrost sprzedaży. W październiku branża sprzedała 1,5 mln hektolitrów złotego trunku, czyli o około 100 tys. hektolitrów więcej niż w tym samym miesiącu minionego roku.
Grupa Żywiec (Żywiec, Leżajsk, EB i Warka), Kompania Piwowarska (połączone Tychy i Lech) oraz Okocim kontrolują 66,5 proc. rynku. Tradycyjnie już słabsze niż w roku ubiegłym wyniki osiągnął Okocim (spadek prawie o 6 proc.) i Elbrewery (spadek o 10 proc.). Największym wzrostem sprzedaży pochwalić się może Kompania Piwowarska, która sprzedała do października o 23 proc. więcej piwa niż rok temu. Wydaje się więc, że zapowiedzi kierownictwa KP o rocznym wzroście sprzedaży rzędu 10-15 proc. zostaną wypełnione z nawiązką.
Spośród średnich browarów od stycznia do października dobrze sprzedawało się piwo produkowane przez koszaliński Brok (wzrost o 37 proc.), Van Pura (o 27,5 proc.), Piasta (o 26,6 proc.) i lubelską Perłę, która zanotowała prawie 30-proc. wzrost sprzedaży.
Browary Warszawskie, poszukujące inwestora strategicznego, nadal nie potrafią wykorzystać atutu, jakim jest siła stołecznego rynku. W październiku producent ten sprzedał 47,2 tys. hektolitrów piwa, czyli o 2 tys. hektolitrów piwa mniej niż w październiku roku ubiegłego i zanotował po 10 miesiącach sprzedaży niewielki wzrost — 4 proc.
Tradycyjnie rekordzistami we wzroście sprzedaży są mali regionalni producenci. Browar Witnica sprzedał po 10 miesiącach 61 proc. więcej, a producent z Suwałk niemal 40 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.