EC Engineering pracuje dla Airbusa

MAG
07-09-2009, 00:00

Polacy nie gęsi, swój wkład w Airbusa też mają. Najlepiej świadczy o tym kontrakt, który zdobyła krakowska firma.

Polacy nie gęsi, swój wkład w Airbusa też mają. Najlepiej świadczy o tym kontrakt, który zdobyła krakowska firma.

EC Engineering, spółka z grupy inżynierskiej EC, zdobyła kontrakt z United Technologies Corporation (UTC). UTC dostarcza części do Airbusa i Boeinga, w Polsce jest właścicielem PZL Mielec, WSK Rzeszów oraz Pratt Whitney Kalisz.

— Chodzi o projekt systemu elementów hydrauliki w podwoziu samolotu Airbus A350, konkurenta Dreamlinera projektowanego przez Boeinga. Kontrakt podpisaliśmy od 1 sierpnia na pięć lat. Jest wart kilkaset tysięcy euro — mówi Ireneusz Łuczak, prezes EC Engineering.

Nie pierwszyzna

Jego pracownicy zaprojektują układy zasilania odpowiadające za wysuwanie i chowanie podwozia oraz ruchy klap umieszczonych na skrzydłach samolotu. Polacy wygrali z firmami z Francji, Niemiec i Indii. Zajmą się projektowaniem, symulacjami komputerowymi wytrzymałości, wezmą też udział w homologacji elementów. Kontrakt oznacza, że w firmie, która ma dziś 70 inżynierów, przybędzie 5 osób. Już teraz jedna osoba została rezydentem przy biurze Airbusa w Hamburgu.

— Nietypowo, Polacy będą projektować części, które zostaną wyprodukowane we Francji — podkreśla Ireneusz Łuczak.

Światowa elita

To kolejny już projekt EC Engineering dla Airbusa. Ostatnio krakowska firma projektowała części połączenia silnika odrzutowego ze skrzydłem w Airbusie A380. Ten kontrakt zakończył się w ubiegłym roku.

— To bardzo duże osiągnięcie, że część lotnicza jest projektowana w Polsce. Przez ostatnich kilkadziesiąt lat przejmowaliśmy produkcję gotowych wyrobów — chwali Krzysztof Krystowski, prezes Avio Polska.

Jego firma też może się pochwalić bardzo zaawansowanym projektem. Avio Polska zaprojektował i zbudował prototyp, a wkrótce ruszy z seryjną produkcją modułu do silnika, który będzie stosowany w najnowszych Jumbo Jetach.

— Nie mam najmniejszych wątpliwości — polscy inżynierowie to światowa elita. W warszawskim centrum GE Engineering Design Center pracuje 800 inżynierów i ta liczba będzie jeszcze wzrastać — mówi Lesław Kuzaj, dyrektor regionalny GE w Europie Środkowej.

Inżynierowie pracujący w EDC zajmują się projektowaniem silników i części lotniczych, energetyką, a także opracowują nowe urządzenia służące do wydobycia ropy naftowej i gazu. Projektowali elementy kompozytowego silnika lotniczego GEnx, obecnie biorą udział w projekcie skrzydła dla najnowszego modelu Airbusa — A350XWB.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAG

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Surowce / EC Engineering pracuje dla Airbusa