EFL WCHODZI W INTERNET
Wrocławska spółka szuka nowych kanałów dystrybucji
Z PRĄDEM: Kontrolowany przez Leszka Czarneckiego Europejski Fundusz Leasingowy swoją przyszłość wiąże ze świadczeniem usług finansowych przez Internet. fot. Grzegorz Kawecki
Europejski Fundusz Leasingowy z Wrocławia, największa krajowa firma tej branży, jeszcze przed debiutem na giełdzie zabrał się za realizację kilku projektów internetowych. Strategia firmy przewiduje stworzenie własnego portalu tematycznego oraz inwestycje w podobne przedsięwzięcia z partnerami medialnymi.
Przejęcie spółki Centaur, która ma zmienić nazwę na GetIn SA (proces rejestracji nowej nazwy jest w toku), jest kolejnym etapem nowej strategii wrocławskiego EFL-u, kontrolowanego przez Leszka Czarneckiego. Internet ma się stać podstawowym kanałem dystrybucji produktów EFL. Za pośrednictwem spółki GetIn fundusz zamierza stworzyć portal, który pozwoli na prezentację oferty nowych usług finansowych dla klientów biznesowych, stworzenie platformy handlu elektronicznego oraz realizację badań rynkowych.
Nastał czas Internetu
Część analityków podejrzewa, że EFL może być kolejną firmą, która próbuje stworzyć wokół siebie sprzyjający klimat inwestycyjny poprzez ogłaszanie — przed publiczną sprzedażą akcji — ambitnych planów internetowych.
Piotr Kaczmarek, wiceprezes EFL, stanowczo jednak zapewnia, że spółka konsekwentnie realizuje strategię internetową już od dłuższego czasu. Dlatego od stycznia trwa redukcja zatrudnienia w dziale telemarketingu.
— Byliśmy jedną z pierwszych instytucji finansowych, która zainwestowała w telemarketing. Przyszłość wiążemy jednak przede wszystkim z rozwojem pionu sprzedaży naszych produktów przez Internet — zapewnia Piotr Kaczmarek.
Analitycy twierdzą, że na tym etapie trudno rzetelnie ocenić szanse powodzenia takiego przedsięwzięcia.
— Na razie można o tym pomyśle powiedzieć tylko tyle, że usługi biznesowe za pośrednictwem Internetu mają realne szanse powodzenia — uważa Dariusz Turkiewicz, analityk CDM Pekao.
W kierunku portalu
Kapitał Centaur (Getlin SA) ma zostać wkrótce podwyższony o 5,9 mln zł. Obecnie wynosi 100 tys. zł. Nowa emisja będzie skierowana także do inwestora zewnętrznego. Akcjonariuszami spółki obok EFL (blisko 50 proc.) są JTT Computer, GetIn Sp. z o.o., warszawskie Timisi oraz dwie lokalne firmy informatyczne. Prezesem nowej spółki ma zostać Paweł Ciesielski, obecny szef JTT, a od 1 kwietnia członek zarządu EFL. Stronę techniczną przedsięwzięcia prawdopodobnie obsłuży GetIn Sp. z o.o., wrocławski dostawca Internetu.
Nieoficjalnie mówi się, że 10 proc. akcji spółki GetIn SA może przejąć Microsoft, z którym rozmowy prowadzi GetIn Sp. z o.o. Przedstawiciele Microsoftu jednak milczą. Sprawa ma się jednak wyjaśnić w przyszłym miesiącu.
Na tym jednak nie koniec pomysłów zarządu Leszka Czarneckiego. EFL poszukuje partnera w celu dalszych inwestycji w Internet. Jednym z projektów jest stworzenie portalu uniwersalnego. Według nieoficjalnych informacji, takim przedsięwzięciem jest zainteresowana jedna z największych prywatnych polskich rozgłośni radiowych. A że RMF FM ma już udziały w jednym z portali (Interia. pl), można przypuszczać, że chodzi tu o Eurozet, właściciela Radia Zet. Sławomir Sus, prezes Eurozetu, odmówił komentarza na ten temat. Z Leszkiem Czarneckim, szefem EFL, nie udało nam się, niestety, skontaktować.
W drodze na GPW
Na przełomie kwietnia i maja EFL zamierza zadebiutować na rynku podstawowym GPW. EFL poszuka również kapitału za granicą. Na giełdę londyńską trafią GDR-y spółki.
Z rynków giełdowych EFL zamierza uzyskać około 90 mln USD (370 mln zł). Od 21 lutego do 29 marca w sprzedaży znajdą się 2 mln akcji serii D. Przed publiczną ofertą odbędzie się emisja dla dotychczasowego akcjonariusza. Może on kupić 1,944 mln akcji serii B.
Kadrze menedżerskiej zostanie zaproponowane 8831 akcji serii C. Ofertę EFL przygotowuje Credit Suisse First Boston.
EFL jest największą krajową firmą leasingową. Po połączeniu z MR Leasing Service kontroluje prawie 13 proc. rynku.