Eksport cukru spadł o 10 proc. ilościowo i 18 proc. wartościowo

ISBNews
opublikowano: 15-02-2016, 13:32

Eksport cukru z Polski spadł o 10% r/r do 386,7 tys. ton w okresie styczeń-listopad 2015 r., a w ujęciu wartościowym - o 18% do 168,7 mln euro, podał Zespół Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (FAMMU/ FAPA), powołując się na dane resortu rolnictwa. Jednocześnie import cukru do Polski spadł o 39% do 118,7 tys. ton, a jego wartość zmniejszyła się o 49% do 53,9 mln euro.

"Głównym odbiorcą polskiego cukru w omawianym okresie były kraje unijne, gdzie trafiło 66% wywozu. Do UE cukier sprzedawano średnio po 471 euro/t (-12% r/r), czyli po ok.1,97 zł/kg. Do krajów trzecich cukier trafiał średnio po 367 euro/t (+9% r/r), czyli po ok.1,53 zł/kg. Głównymi odbiorcami wśród krajów unijnych były Niemcy, Grecja, Litwa i Łotwa, a z krajów pozaunijnych Izrael, Kazachstan, Rosja i Liban" - czytamy w raporcie.

Głównymi dostawcami cukru do Polski były kraje unijne, skąd zakupiono 52% sprowadzonego cukru. Pozostałą część sprowadzono z krajów trzecich. Z krajów trzecich cukier importowano po średnio 417 euro/t (-22% r/r), czyli po około 1,74 zł/kg, a od unijnych partnerów po 489 euro/t (-10% r/r, ok. 2,04 zł/kg). Najwięcej cukru sprowadzono z Czech, Francji, Szwecji i Niemiec oraz Mozambiku i Zimbabwe, a także z Mauritiusa. W ramach UE handel jest bezcłowy. Wspomniane kraje trzecie korzystają z bezcłowego dostępu do unijnego rynku cukru, podano także.

W pierwszych 11 miesiącach 2015 roku saldo obrotów w handlu zagranicznym cukrem wzrosło o 15% do 114,8 mln euro i o 14% do 268 tys. ton. Większe saldo to przede wszystkim skutek załamania importu przy dość niedużym ograniczeniu eksportu, a także niższej dynami spadku średniej wartości wywozu niż przywozu, podano w materiale.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ISBNews

Polecane