Eksportowe Mazowsze

Dominika Masajło
opublikowano: 27-11-2016, 22:00

Wsparcie biznesu: Tworzywa sztuczne, maszyny przyszłości, nowoczesna moda — to niektóre dziedziny, w jakich firmy z regionu planujące ekspansję dostaną specjalne wsparcie

Co najmniej 250 małych i średnich przedsiębiorstw otrzyma pomoc w działaniach eksportowych. Taki będzie efekt projektu „Grow with Greater Warsaw” prowadzonego przez stolicę i 39 sąsiadujących z nią gmin. Firmy z wybranych, przyszłościowych branż będą uczestniczyły m.in. w szkoleniach, targach zagranicznych, misjach gospodarczych i wizytach studyjnych. Dostaną też profesjonalną pomoc ekspercką. W ramach projektu PwC Polska, na zlecenie władz Warszawy, opracowało raport: „Diagnoza potencjału eksportowego Małych i Średnich przedsiębiorstw z Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego (WOF) w zakresie internacjonalizacji”.

Jego wyniki mają być podstawą działań miasta na rzecz biznesu na najbliższych kilka lat. Głównym celem jest wsparcie mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw z kluczowych branż w działalności eksportowej — i udzielenie im w promocji gospodarczej poza Polską. — Intencją tego projektu jest określenie realnego potencjału eksportowego MSP Warszawy i 39 gmin.

Dzięki wynikom diagnozy wiemy nie tylko, ile i dokąd eksportują nasi przedsiębiorcy, ale przede wszystkim wiemy, jak stworzyć dla nich konkretną i idealnie dopasowaną do potrzeb ofertę wsparcia eksportu. Wiemy, jak ustawić nasze działania tak, aby były „szyte na miarę” dla sektora MSP i faktycznie pomogły im rozpocząć lub rozwijać eksport swoich produktów i usług oraz budować markę naszego regionu na całym świecie — podkreśla Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.

Pięć specjalności

Warszawa jest największym rynkiem w skali całego kraju. Jak można przeczytać w raporcie, tu powstaje 13 proc. całego polskiego PKB. Wartość eksportu realizowanego przez tutejszych przedsiębiorców wyniosła 72,5 mld zł, co oznacza 71,7 proc. wartości eksportu z całego województwa mazowieckiego(odpowiednio 9,9 proc. wartości eksportu z Polski).

— Raport ukazał obraz sytuacji eksportowej, mocne strony firm działających w tym obszarze oraz dziedziny, w których naszym zdaniem powinny być ulokowane działania miasta wspierające eksporterów — skomentował Piotr Łuba, partner w PwC Polska. Przeprowadzona diagnoza ukazała główne produkty eksportowe z Warszawskiego Obszaru Funkcjonalego, które w roku ubiegłym najczęściej przekraczały granice kraju. W pierwszej piątce znalazły się: sprzęty gospodarstwa domowego — 8 proc., chemia użytkowa i kosmetyczna — 5,9 proc., mięso i wyroby z mięsa zakonserwowanego — 4,8 proc. , sprzęt telekomunikacyjny — 4,2 proc. oraz wyrobu z papieru i tektury — 3,8 proc.

Najwięcej towarów wysyłanych było wewnątrz Unii Europejskiej, głównie do Niemiec, Czech, Wielkiej Brytanii — ale także na Ukrainę, do Turcji czy Meksyku. Analiza pozwoliła na zidentyfikowanie pięciu podstawowych specjalności eksportowych WOF. Są to: innowacyjne tworzywa sztuczne, maszyny przyszłości (Przemysł 4.0), rozwiązania informatyczne (ICT) i elektronika, nowoczesna moda i projektowanie, zrównoważone przetwórstwo spożywcze. Firmy z tych branż mogą liczyć na specjalną pomoc.

Barierą brak wiedzy

— Badania przeprowadzone wśród przedsiębiorców pozwoliły określić obszary pożądanego wsparcia firm przy rozwijaniu działalności eksportowej. Najczęściej wskazywanym przez nich wyzwaniem jest brak wystarczającej wiedzy dotyczącej uwarunkowań administracyjno-prawnych w dziedzinie ekspansji zagranicznej oraz wiedzy dotyczącej specyfiki działania na innych rynkach. Są to potrzeby, którym chcemy wyjść naprzeciw podczas planowania programu wsparcia dla firm — mówi Dionizy Smoleń, dyrektor zespołu ds. sektora publicznego w PwC.

Przedsiębiorcy z sektora MSP oczekują przede wszystkim pomocy, jeśli chodzi o poszukiwanie oraz dobór kontrahentów na rynkach zagranicznych i uczestnictwo w spotkaniach B2B. Jako szansę na poszerzenie wiedzy, nawiązanie nowych kontaktów handlowych oraz promocję swoich towarów i usług traktują możliwość udziału w targach oraz konferencjach. Projekt realizowany będzie w latach 2017- -22, a kompleksową ofertę dla przedsiębiorców poznamy w lutym 2017 r. Działania realizowane pod nazwą „Grow with Greater Warsaw” w ramach projektu „Promocja gospodarcza Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego (WOF Expo)” współfinansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-20.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dominika Masajło

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Samorządy / Eksportowe Mazowsze