Eksportowy sukces polskich przedsiębiorców

JACEK SOCHA, wiceprezes w PwC Polska, KOMENTARZ ORGANIZATORA MERYTORYCZNEGO KONKURSU POLSKA FIRMA - MIĘDZYNARODOWY CZEMPION
opublikowano: 06-12-2016, 22:00

Stwierdzenie, że polskie firmy zdobywają świat, słyszane zresztą już tyle razy w różnych miejscach i przy różnych okazjach, ktoś złośliwy mógłby nazwać myśleniem życzeniowym, albo zaklinaniem rzeczywistości. Fakty i liczby mówią jednak same za siebie. Rok 2015 był dla polskiego eksportu wyjątkowo udany. Po raz pierwszy bowiem wartość eksportu towarów przekroczyła w naszym kraju wartość importu. To niezwykle istotny wskaźnik, pokazujący dynamikę zagranicznej ekspansji naszych rodzimych firm. Tempo przyrostu polskich inwestycji za granicą również przyspiesza.

Potwierdzeniem tej dobrej passy są także laureaci tegorocznego konkursu „Polska Firma — Międzynarodowy Czempion”. Wszyscy nagrodzeni i wyróżnieni przedsiębiorcy stanowią doskonałą wizytówkę Polski za granicą. I nie mówię tu tylko o ich obecności na najbliższych nam rynkach, ale także w bardzo odległych krajach, takich jak Chiny, Indie, czy kraje Ameryki Południowej. Odległość przestaje mieć znaczenie, jeśli mamy do czynienia z przemyślaną strategią internacjonalizacji oraz doskonałą jakością usług, czy produktów. To właśnie z jakością coraz częściej kojarzone są towary pochodzące z Polski, co dobrze wróży naszym firmom na przyszłość, bo przewaga konkurencyjna oparta na cenie z pewnością nie jest już wystarczającym rozwiązaniem.

Laureaci tej edycji konkursu reprezentują bardzo wiele branż. Mamy globalnych, bardzo silnych graczy IT, ale także przedstawicieli branż kosmetycznej, chemicznej, paliwowej czy mediów i rozrywki. Łączy ich jedno — odważna wizja rozwoju, ambicja i konsekwencja, które przekładają się na niesamowite osiągnięcia. Dla przykładu — nagrodzona w tym roku firma Synthos przejęła funkcjonujący biznes EPS za około 80 mln EUR, dzięki czemu skokowo zwiększyła skalę działania w segmencie tworzyw styrenowych oraz weszła na nowe rynki. Pamiętajmy, że Synthos to jedna ze spółek należących do Michała Sołowowa, a produkty Barlinka czy Rovese również podbijają rynki zagraniczne. Grupa Maspex, prowadzona przez Krzysztofa Pawińskiego, tegorocznego

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

laureata nagrody Wizjoner Ekspansji Zagranicznej, dokonała w swojej historii kilkanaście akwizycji, 10 z nich odbyło się za granicą, dzięki temu Maspex jest niekwestionowanym liderem rynku soków w Europie Środkowej i Wschodniej. „Wiedźmina” firmy CD Projekt zna już cały świat, a kosmetyki firmy Inglot można kupić w prawie 700 sklepach w 80 krajach na świecie. Takie wspaniałe przykłady można jeszcze długo wymieniać…

To, jak polski eksport będzie sobie radził w kolejnych latach, zależy oczywiście od wielu czynników. Z pewnością jednym z kluczowych jest aktywne uczestniczenie w „wyścigu innowacyjności”, w którym rolę pierwszoplanową grają nowoczesne rozwiązania technologiczne. Od tego, jak polscy przedsiębiorcy poradzą sobie z cyfrową transformacją, zależy zarówno ich pozycja na rynku krajowym, jak też na rynku globalnym. Jestem jednak przekonany, że mimo wielkich wyzwań, jakie stwarza dla firm tzw. przemysł 4.0, jest on także ogromną szansą, by to, co cenione w Polsce przez rodzimych konsumentów czy klientów, było doceniane także w Niemczech, Australii, czy RPA. [FOT. GK]

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: JACEK SOCHA, wiceprezes w PwC Polska, KOMENTARZ ORGANIZATORA MERYTORYCZNEGO KONKURSU POLSKA FIRMA - MIĘDZYNARODOWY CZEMPION

Polecane