Elektryczno-wodorowy autobus z Ursusa

Barbara Warpechowska
opublikowano: 2017-03-30 22:00
zaktualizowano: 2017-03-30 19:30

29 marca firma zaprezentowała autobus City Smile Fuel Cell Electric Bus. To konstrukcja własna spółki.

Autobus będzie produkowany w Lublinie, gdzie przygotowano całą infrastrukturę.

— Pierwsza seria zostanie skierowana do produkcji niezwłocznie po podpisaniu zamówień. Intensywnie pracujemy nad pozyskaniem odbiorców. Mam nadzieję, że to kwestia od kilku do kilkunastu miesięcy — mówi Karol Zarajczyk, prezes spółki Ursus. City Smile Fuel Cell Electric Bus to konstrukcja własna spółki Ursus Bus stworzona w fabryce w Lublinie. Wodór składowany jest w ośmiu butlach na dachu pojazdu. Ich łączna pojemność wynosi 35 kg. Pojazd spala około 7 kg na 100 km. Na jednym tankowaniu autobus może przejechać około 450 km.

— Pojazdy zasilane paliwem wodorowym to przyszłość w transporcie drogowym. Liczymy na spore zainteresowanie naszym autobusem elektryczno-wodorowym na rynkach zachodnioeuropejskich, na których tego typu środki transportu ze względów ekologicznych są coraz popularniejsze i kosztowo bardziej konkurencyjne w porównaniu z tradycyjnymi pojazdami — mówi Karol Zarajczyk.

Autobus pomieści co najmniej 75 pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących. Układ siedzeń można przebudować w zależności od potrzeb odbiorcy. Drzwi autobusu rozmieszczone są w układzie 1-2-2, podłoga jest w całości niska. Spółka spodziewa się wsparcia publicznego dla produkcji takich rozwiązań. Ursus ma w ofercie również dwa elektryczne autobusy — Ursus City Smile i Ursus Ekovolt. W zakładach w Lublinie firma jest w stanie wyprodukować około 100 autobusów rocznie.

— Ursus szczególnie się koncentruje na ekologicznych środkach transportu. Prowadzimy kilkanaście projektów w segmencie elektromobilności, które, biorąc pod uwagę strategię rozwoju transportu w Unii Europejskiej i wsparcie polskiego rządu dla produkcji takich rozwiązań, gwarantują nam dalszy dynamiczny rozwój. Chcemy być w czołówce europejskiego rynku producentów pojazdów ekologicznych — deklaruje prezes.