Czytasz dzięki

Emilewicz chwali się ożywieniem rynku startupów

PAP, DI
opublikowano: 01-10-2019, 15:01

Minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz przypomniała, że działalność administracji rządowej od 2016 r. miała dwa cele: zwiększyć populację młodych spółek technologicznych oraz przyciągnąć na polski rynek więcej prywatnych funduszy, inwestujących w startupy.

Jadwiga Emilewicz
Zobacz więcej

Jadwiga Emilewicz Fot. Piotr Guzik/Forum

Nowoczesne środowisko startupowe, to nie tylko koncentracja na problemach młodych spółek technologicznych, ale też otwarcie dużych korporacji na współpracę z nimi - oceniła minister, która uczestniczyła we wtorek Warszawie w debacie poświęconej rozwojowi startupów.

Według niej, podstawowym dylematem przy analizie dużych korporacji jest to, czy korporacje są gotowe na innowacje w ogóle, własne, robione wewnętrznymi siłami. "Te firmy się dopiero tego uczą" - mówiła minister. Oceniła, że w wielu polskich największych spółkach kapitałowych dotychczas wszelkie prace badawcze były prowadzone incydentalnie. Bardzo dużo czasu poświecono, aby poruszyć "frachtowce", czyli największe polskie spółki, do wypłynięcia na nieznane oceany.

Emilewicz wymieniała m.in. PGE, PZU, Grupa Azoty i Orlen jako korporacje prowadzące zaawansowane działania na rzecz pozyskiwania rozwiązań z rynku startupów. "A te wszystkie korporacje widzą, że odwrotu z tej drogi już nie ma" - dodała. Minister oceniła, że to efekt szkoleń zarządów dużych korporacji, które strona rządowa prowadzi od kilku lat. Zachęcano i motywowano do podjęcia prac badawczych, m.in. we współpracy z NCBR.

Minister przypomniała, że działalność administracji rządowej od 2016 r. miała dwa cele: zwiększyć populację młodych spółek technologicznych oraz przyciągnąć na polski rynek więcej prywatnych funduszy, inwestujących w startupy. "Zależało nam, aby ten rynek się ożywił. Pomysły będą realnie miały potencjał globalny, jeśli będziemy mieć inwestorów zagranicznych. Dzisiaj możemy powiedzieć, że ten cel udało się osiągnąć, jedna trzecia funduszy venture capital w Polsce to fundusze zagraniczne" - powiedziała.

Dodała, że dzięki temu mamy realną rynkową selekcję projektów. Według PFR Ventures w trzecim kwartale 2019 r. fundusze VC dokonały na polskim rynku 26 inwestycji na łączną kwotę 459 mln zł. Bazując na danych z Invest Europe, wysokość transakcji tylko z tego okresu jest wyższa niż jakakolwiek dana dotycząca lat 2010-2018. W tym roku fundusze zainwestowały już ponad miliard złotych.

Jadwiga Emilewicz przyznała, że zachęty dla startupów to nie tylko gotówka, ale też ulgi na badania i rozwój. "W ubiegłym roku mieliśmy już 960 podmiotów chętnych do korzystania z ulgi. To aż o 60 proc. więcej niż w 2017 r." - poinformowała. Przypomniała również, że badania i rozwój nie powinny być finansowane tylko z pieniędzy publicznych, potrzebne jest też zaangażowanie środków przedsiębiorstw.

Puls Innowacji
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
×
Puls Innowacji
autor: Anna Bełcik
Wysyłany raz w tygodniu
Anna Bełcik
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP, DI

Polecane