Logistyka to branża, w której ogniskują się wszystkie aspekty zrównoważonego rozwoju – troska o środowisko, pracowników i otoczenie biznesowe, a podstawą wszystkiego jest zrównoważone zarządzanie – proszę opisać, jak w DHL podchodzi się do poszczególnych elementów składowych ESG.
Zarządzanie oraz realizacja kompleksowych procesów logistycznych w skali globalnej to z jednej strony absolutna podstawa naszej działalności operacyjnej oraz fundament wizji rozwoju. Z drugiej zaś to przede wszystkim ogromna odpowiedzialność wobec naszych pracowników, klientów, partnerów i lokalnych społeczności, która w pełni wybrzmiewa w naszej misji: „Connecting people, improving lives”. Dlatego też przykładamy ogromną wagę do każdego z elementów składowych ESG.
Stale inwestujemy i rozszerzamy skalę oraz zakres naszych zrównoważonych rozwiązań, konsekwentnie realizując plan osiągnięcia 100 proc. neutralnych klimatycznie operacji do 2050 r. Jednym z kamieni milowych na tej drodze jest program otwierania nowych oraz konwersji naszych istniejących magazynów do standardu „Carbon-Neutral” w 2025 r. Stawiamy sobie za cel bycie nie tylko operatorem, lecz również pracodawcą pierwszego wyboru, oferującym bezpieczne, inkluzywne i sprzyjające rozwojowi środowisko pracy. Promując jednocześnie szereg inicjatyw wspierających lokalne społeczności, np. GoTeach czy GoHelp. W ramach tego drugiego powołaliśmy do życia specjalne zespoły – Disaster Response Teams – które współdziałając z ONZ, pomagają przy radzeniu sobie ze skutkami klęsk żywiołowych.
W przypadku ostatniego z elementów przestrzegamy najwyższych standardów etycznych i transparentności w działalności biznesowej, co obejmuje np. surowe polityki antykorupcyjne czy zaawansowane mechanizmy zarządzania ryzykiem.
Jak godzą państwo składowe ESG, których realizacja może wymuszać dodatkowe nakłady czasu lub finansów, z osiąganiem efektywności operacyjnej?
W pełni zdajemy sobie sprawę z tego, że tak ambitne cele i wysokie standardy wymagają nakładów czasowych i finansowych. Jednocześnie chciałbym podkreślić, że nie traktujemy ESG jako swego rodzaju dodatku, lecz jako integralną część strategii biznesowej. Dzięki temu inwestycje w zrównoważony rozwój są planowane i realizowane w sposób, który wspiera długoterminową efektywność i rentowność. Nie stoją one wobec tego w sprzeczności z operacyjną efektywnością, ale są często kluczowymi motorami, które ją napędzają. Ostatecznie zarówno zrównoważony rozwój, jak i doskonałość operacyjna w duchu lean mają podobne fundamenty: mianowicie szacunek do otaczającej nas rzeczywistości, ograniczenie marnotrawstwa i jak najlepsze wykorzystywanie dostępnych zasobów.
Jakie wartości DHL stawia na pierwszym miejscu, budując relacje z klientami i kooperantami?
Należą do nich oczywiście przywołane już wcześniej zrównoważony rozwój i szeroko pojęta odpowiedzialność biznesowa. Ponadto wartościami absolutnie fundamentalnymi są zaufanie i transparentność, które budujemy poprzez otwartą i uczciwą komunikację z klientami i partnerami biznesowymi, zapewniając pełną przejrzystość w kwestiach związanych z procesami, kosztami i wynikami. Co w połączeniu z niezawodnością i innowacyjnością pozwala nam nawiązywać i utrzymywać długotrwałe partnerskie relacje biznesowe.