Konkurs Pulsu Biznesu „Etyczna Firma” jest dla przedsiębiorstw, które nie tylko mówią o etyce w biznesie, ale przede wszystkim ją praktykują. Ten wyjątkowy na polskim rynku plebiscyt już od dekady nagradza najlepsze praktyki w polskich przedsiębiorstwach. Podczas 10. jubileuszowej gali, zostało wyróżnionych 14 firm, które wartości etyczne stawiają wysoko na swojej liście priorytetów.
– Etyczna Firma to konkurs, którego celem jest nagrodzenie firm, dla których etyczny kodeks nie jest jedynie zakładką na stronie internetowej, czy elementem działań wizerunkowych. Jego celem jest nagrodzenie tych firm, dla których wartości pozabiznesowe są realną busolą w postępowaniu organizacji — powiedział podczas przywitania uczestników gali Grzegorz Nawacki, redaktor naczelny Pulsu Biznesu.
Wyjątkowy konkurs
Udział w konkursie jest całkowicie bezpłatny. Zgłaszają się do niego zarówno korporacje, jak i małe i średnie przedsiębiorstwa. W tegorocznej edycji wzięło udział prawie 80 polskich firm. Byłe one oceniane pod kątem swoich realnych działań w zakresie dbałości o dobrostan pracowników, ochrony środowiska, czy walki z dyskryminacją.
Aby otrzymać szansę na wyróżnienie, uczestnicy konkursu musieli wypełnić szczegółową ankietę, która była następnie weryfikowana przez niezależną kapitułę konkursową. Składała się z ekspertów, cenionej na międzynarodowej scenie biznesu firmy konsultingowej PwC, konkretnie z jej kancelarii prawnej — PwC Legal. Partneruje ona konkursowi od samego początku, od 10 lat zachowując niezmienioną metodologię oceny. Dzięki temu można dostrzec, jak wiele pracy w obszarze etyki wykonały polskie firmy przez te lata.
- Przez ostatnią dekadę nasz konkurs stał się symbolem dbałości o etykę i organizacyjną dojrzałość polskich przedsiębiorstw. Z roku na rok różnice między firmami w konkursowym peletonie są coraz mniejsze. Oznacza to, że polski biznes aktywnie inwestuje i angażuje się w etyczne działania. Chciałbym bardzo podziękować wszystkim uczestnikom za codzienny trud i pracę w celu budowania etycznego środowiska biznesowego – powiedział lider kapituły konkursowej Marcin Świderski, adwokat, counsel w kancelarii PwC Legal, lider Praktyki Compliance.
Organizatorzy konkursu podkreślali, że etyka stała się w ostatnich latach nie tylko kwestią moralną, ale również czynnikiem wpływającym bezpośrednio na biznes. Transparentność i zaufanie coraz częściej odgrywają kluczową rolę w relacjach z klientami oraz partnerami biznesowymi.
Etyka ważna dla biznesu
Konkurs Etyczna Firma z każdym rokiem zyskuje coraz większą renomę w polskim środowisku biznesowym. Wydarzenie przyciąga nie tylko wielu uczestników, ale również firmy, chcące uczestniczyć w organizacji plebiscytu. Partnerami tegorocznej edycji zostali: ORLEN S.A., Bank Gospodarstwa Krajowego oraz, nowy w tym gronie, Saint-Gobain, do niedawna laureat konkursu. Wydarzenie zostało również objęty patronatem honorowym Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Przedstawiciele tych organizacji pojawili się na scenie gali i wręczali nagrody w kategorii Etyczna Firma.
– Jest to dla nas ogromny zaszczyt, że już po raz dziesiąty ORLEN może być partnerem tego wydarzenia. Zdajemy sobie sprawę z zasięgu naszej działalności nie tylko regionalnego, stymulujemy rozwój całego kraju. Tym bardziej jest nam miło wręczać te statuetki tym firmom, które z roku na rok stawiają przed sobą coraz większe wymagania w zakresie etyki – podkreśliła Aleksandra Skubiszewska-Nietz, dyrektorka Biura Partnerów Biznesowych HR i Kadry Kluczowej, ORLEN S.A.
– Jesteśmy zaszczyceni, że możemy być tutaj obecni z państwem i wręczać prestiżowe nagrody firmom, które kierują się etyką i zobowiązują się do utrzymania tytułu Etycznej Firmy w przyszłości – dodała Zuzanna Piasecka, dyrektor zarządzająca pionem HR i Komunikacji, BGK.
Saint-Gobain to firma, która w poprzednich edycjach została uhonorowana nagrodą za swoje osiągnięcia w obszarze etyki, teraz z dumą dołączyła do grona partnerów konkursu.
- W naszej grupie etyka leży u podstaw działalności nie tylko w Polsce, lecz także na świecie. Tym bardziej cieszymy się, że możemy być obecni w gronie firm, które podzielają nasze wartości – powiedział Piotr Bukowski, Compliance Officer Grupy Saint-Gobain w Polsce i Ukrainie.
Mianem „Etycznej Firmy” zostało wyróżnionych dziewięć firm. Każda z nich musiała udowodnić kapitule konkursowej, że jej działania nie tylko są zgodne z normami etycznymi, ale także stanowią wzór postępowania dla całej branży. Statuetki otrzymały: BNP Paribas Bank Polska, Santander Bank Polska, Żabka Polska, Canpack, Ferrero Polska, MSD Polska, Citi Handlowy, Robert Bosch, PZU Życie.
Najlepsi z najlepszych
W tym roku uczestnicy konkursu rywalizowali również w nowej kategorii — Liderzy Etyki. To wyróżnienie otrzymały firmy, które wykazały się szczególnie wysokim poziomem etyczności i zaangażowaniem w praktyki biznesowe zgodne z najwyższymi standardami. Aby uzyskać to prestiżowe wyróżnienie, musiały zdobyć co najmniej 75 na 100 możliwych punktów. Jak mówią przedstawiciele kapituły konkursowej, jest to wyraz uznania dla tych organizacji, które nie tylko przestrzegają obowiązujących norm i praw, ale także prowadzą działalność biznesową w sposób integrujący etyczne wartości w każdym aspekcie swojej działalności. Liderzy Etyki stanowią wzór dla innych firm, inspirując je do podejmowania działań na rzecz budowania bardziej etycznego i odpowiedzialnego środowiska biznesowego.
– W tym roku wyróżniliśmy 5 liderów etyki. Są to firmy, które według naszych kryteriów oceny, wyróżniają się spośród wszystkich pozostałych uczestników konkursu. Mam nadzieję, że ta nowa nagroda stanie się pewnego rodzaju motywacją i inspiracją w branży, aby dążyć do coraz wyższych standardów, być bardziej odpowiedzialnymi społecznie i przestrzegać zasad etycznych – opowiedział o nowej kategorii Marcin Świderski.
Nagrody w nowej kategorii wręczały: Patricia Deyna, prezes Bonnier Business Polska, oraz Aleksandra Bańkowska, Partner PwC. Pierwszym wyróżnionym przedsiębiorstwem było ArcelorMittal Poland. Spółka ta jest największym oraz najnowocześniejszym producentem stali w Polsce, który skupia prawie 50 proc. krajowego potencjału produkcyjnego. Jest również największym producentem koksu w Europie.
– Nagroda Lidera Etyki to ogromny zaszczyt zarówno dla mnie, jak i dla organizacji, którą reprezentuję. Ten sukces nie byłby możliwy bez zaangażowania moich koleżanek i kolegów z różnych działów naszej firmy: HR, Szkoleń, People and Culture, działu Forensic, Audytu oraz Ochrony Środowiska – podziękowała za nagrodę Magdalena Soboń-Stasiak, Compliance Officer, Senior Legal Counsel, ArcellorMittal Poland.
Kolejne wyróżnienie przypadło firmie Lidl Polska. Dla jednej z największych sieci sklepów spożywczych w Polsce jest to kolejny rok z rzędu z nagrodą w konkursie.
– Satysfakcja z tego wyróżnienia jest tym większa, że zostaliśmy uhonorowani po raz kolejny. Jako duży gracz na rynku z pełną świadomością i doświadczeniem dbamy o wpływ naszej działalności na planetę, zasoby oraz społeczeństwo. Dlatego konsekwentnie realizujemy nasze cele związane ze zrównoważonym rozwojem – powiedział, przyjmując nagrodę Robert Górny, dyrektor ds. podatków, Lidl Polska.
Dwie nagrody w nowej kategorii przypadły firmom z branży farmaceutycznej – Polpharma oraz AstraZeneca Pharma Poland.
– Traktujemy tę nagrodę nie tylko, jako wyróżnienie, ale również zobowiązanie. Nasza firma podejmuje coraz większe wysiłki w obszarze compliance. Jesteśmy dumni z wdrożenia systemu Speak Up w zeszłym roku, jeszcze przed wejściem w życie dyrektywy unijnej dt. whistleblowingu. Opracowaliśmy także kodeks etyczny w stylu legal design, uwzględniający język inkluzyjny – przedstawiła działania swojej firmy Agnieszka Deeg-Tyburska, członkini zarządu, Polpharma.
- W branży farmaceutycznej odpowiedzialność związana z etyką jest szczególnie istotna. Jesteśmy świadomi, że nasze działania bezpośrednio wpływają na życie i zdrowie pacjentów, którzy są ostatecznym celem naszej pracy. Dlatego traktujemy ten obszar jako wyzwanie dla naszych 3 tysięcy pracowników, dążąc do nieustannego doskonalenia i wydłużania życia pacjentów — powiedział po odebraniu statuetki Wiktor Janicki, prezes AstraZeneca Pharma Poland.
Ostatnim tegorocznym Liderem Etyki została spółka LOTTE Wedel. Statuetkę odebrała Kamila Luttelmann, dyrektorka ESG i Obszaru Prawnego oraz Mateusz Hendzel, kierownik ds. zgodności, LOTTE Wedel.
- Ta nagroda stanowi dla nas ogromne wyróżnienie i motywację do jeszcze cięższej pracy. Naszym celem jest przekształcenie wszystkich audytowanych procesów w działania oparte na etyce. Dedykujemy tę nagrodę naszym pracownikom, którzy na co dzień pielęgnują te wartości – podkreślił Mateusz Hendzel.
Dobry przykład
Patrząc na laureatów tegorocznego konkursu Etyczna Firma, trudno nie zauważyć coraz wyższego poziomu zaangażowania uczestników w kwestie zrównoważonego rozwoju. Z każdym rokiem widzimy coraz większe zaangażowanie polskich przedsiębiorstw w promowanie etycznych praktyk biznesowych. To znak, że etyka staje się nieodłączną częścią strategii wielu firm, które coraz poważniej traktują swoją rolę społeczną. Warto podkreślić, że konkurs Etyczna Firma będzie miał kontynuację również w kolejnych latach, zapewniając platformę do nagradzania i promowania tych wartości w polskim środowisku biznesowym.
– Konkurs Etyczna Firma ma na celu uhonorowanie najlepszych. Uważamy, że ta nagroda stanowi silną motywację do kontynuacji wysiłków w przyszłości. Oprócz tego pragniemy propagować wiedzę oraz etyczne postawy wśród polskich przedsiębiorców – podsumował galę Grzegorz Nawacki.
Dziesiąta edycja konkursu Etyczna Firma przypadła na okres wyjątkowy. Z jednej strony polskie przedsiębiorstwa nadal stawiają czoła różnego rodzaju wyzwaniom związanym ze skutkami wojny za wschodnią granicą — poczynając od kontynuacji wszelkiego rodzaju pomocy udzielanej walczącym sąsiadom, a kończąc na zmaganiach z destabilizacją rynku w różnych branżach związaną z konfliktem. Z drugiej strony nowym zadaniem dla przedsiębiorców jest sprostanie wymaganiom unijnej dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), nakładającej na firmy obowiązek sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Oba te czynniki wpływają na zaangażowanie przedsiębiorstw w zagadnienia związane z szeroko pojętą etyką działalności gospodarczej. Jednak o ile w przypadku podejścia do skutków wojny wciąż wiele zależy od intuicji menedżerów, ich wyczucia etyki w biznesie i realiów konkretnej branży, o tyle dyrektywa CSRD wprowadza do tego obszaru konkretne kryteria. Jest więc szansa, że w nadchodzących latach etyka działalności gospodarczej wejdzie na nowy poziom, całkowicie wolny propagandy i greenwashingu, a oparty na dających się potwierdzić parametrach. Możliwe, że wówczas zmianie ulegną również kryteria naszego konkursu.
Na razie spójrzmy na stan obecny. W tym roku do zmagań przystąpiło 78 przedsiębiorstw. Wysiłki 14 z nich zostały uwieńczone sukcesem. Kryteria upoważniające do tytułu Etyczna Firma spełniło dziewięć przedsiębiorstw, pięć najlepszych, które zdobyły największą liczbę punktów, uhonorowanych zostało tytułem Lider Etyki.
Niezależnie od tego, jak będzie zmieniała się sytuacja gospodarcza i polityczna, a także jak unijna dyrektywa wpłynie na postawy przedsiębiorców, można stwierdzić, że etyka staje się czynnikiem na stałe uwzględnianym w działalności gospodarczej, a nie tylko PR-owym dodatkiem do firmowych strategii.
Gratulując wszystkim uczestnikom konkursu, a szczególnie jego laureatom, zachęcam do zapoznania się z ich receptami na bycie etycznym niezależnie od warunków, w których przyszło im działać.