EXPO: wyjątkowa szansa dla firm spożywczych

Sylwester SacharczukSylwester Sacharczuk
opublikowano: 2015-04-16 00:00

Wystawa Światowa: Wszystkie drogi prowadzą do… Mediolanu. Tam na polskich przedsiębiorców czekają m.in. targi, seminaria i spotkania z kontrahentami z całego świata

Rozpoczęło się końcowe odliczanie do startu najważniejszego wydarzenia promocyjno-wystawienniczego na świecie. Tegoroczna Wystawa Światowa EXPO 2015 — bo o niej mowa — zostanie otwarta 1 maja i będzie trwała przez pół roku. Przedsiębiorców ze wszystkich stron świata tym razem przyjmie Mediolan. Trwają ostatnie przygotowania, organizatorzy polskiej ekspozycji mają pełne ręce roboty. Pod ich okiem powstaje Pawilon Polski, który będzie główną areną prezentacji firm znad Wisły.

POLSKI SAD W MEDIOLANIE:
POLSKI SAD W MEDIOLANIE:
Pawilon Polski będzie kusił odwiedzających EXPO sadem jabłoni otoczonym lustrami. Znajduje się on w konstrukcji nawiązującej kształtem do drewnianych skrzynek na jabłka.
[FOT. ARC]

Priorytetem spożywka

Temat przewodni tegorocznego EXPO to „Wyżywienie planety, energia dla życia”. W tym roku organizatorzy kładą szczególny nacisk na promocję sektora rolno-spożywczego — i temu też została podporządkowana polska ekspozycja i program wydarzeń. — W tej branży jesteśmy potęgą. W produkcji jabłek mamy pierwsze miejsce w UE i czwarte na świecie — i te owoce będą symbolem naszej obecności na EXPO. W wiśniach jesteśmy pierwsi w Europie i trzeci na świecie.

Zajmujemy też pierwsze miejsce w UE w produkcji malin i porzeczek, trzecie w produkcji truskawek, jesteśmy najlepsi na świecie, jeśli chodzi o produkcję aronii. Udział Polski w EXPO będzie doskonałą okazją do promocji polskiego sektora spożywczego. Pomożemy polskim przedsiębiorcom w rozwijaniu działalności poza granicami kraju. Zależy nam też, aby wzmacniać zaufanie zagranicznych partnerów do polskich firm, gospodarki. Temu ma pomóc program aktywizacji przedsiębiorców w ramach EXPO 2015 — mówi Arkadiusz Bąk, wiceminister gospodarki.

— To będzie szereg wydarzeń, m.in. misje gospodarcze do Włoch, konferencje, seminaria, spotkania networkingowe. Zorganizujemy polskie stoiska narodowe podczas czterech targów branżowych we Włoszech. Będzie też to, na co przedsiębiorcy czekają najbardziej, czyli bezpośrednie spotkania B2B z włoskimi kontrahentami zainteresowanymi współpracą — wymienia Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP.

Polski pawilon będzie czwartym na EXPO pod względem wielkości. Ma przyciągać odwiedzających wyjątkową elewacją — projekt warszawskich architektów z pracowni 2pm przedstawia charakterystyczny dla polskiego krajobrazu sad jabłoni otoczony lustrami. Wnętrze kryje się za prostą, ażurową konstrukcją, która nawiązuje do kształtu drewnianych skrzynek na jabłka. Sad jest inspirowany obrazem Józefa Mehoffera „Dziwny ogród”.

W przestrzeni ogrodu pojawią się też audiowizualne nawiązania do szczególnie cenionej we Włoszech poezji Wisławy Szymborskiej. Pawilon jest już prawie gotowy. — Zapewniam, że będą tam rosły prawdziwe polskie jabłonie, w miarę potrzeby wymieniane — ze względu na klimat panujący we Włoszech w środku lata. To będzie jedno z wielu nawiązań do eksportowego hitu polskiego rolnictwa — mówi Sławomir Majman, komisarz generalny sekcji polskiej EXPO 2015. Udział Polski w wydarzeniu będzie kosztował nieco ponad 60 mln zł. Z tej sumy ok. 7 mln zł pochodzi z budżetu państwa, resztę sfinansuje UE.

Misje, seminaria, giełdy B2B...

Na ostatni guzik dopinany jest plan wydarzeń, które odbędą się w polskim pawilonie. Większość z nich skierowana jest do polskich przedsiębiorców. Program tworzy Polska Agencja Rozwoju przedsiębiorczości (PARP).

WIĘCEJ INFORMACJI:

www.expo.gov.pl

Wybrane wydarzenia promujące polskich przedsiębiorcóww ramach EXPO 2015

Data Wydarzenie Miejsce

1.05 Otwarcie wystawy i Pawilonu Polski Pawilon Polski3-6.05 Polskie stoisko narodowe na Międzynarodowych Targach MediolanProduktów Spożywczych Tutto Food6-7.05 Misja gospodarcza (Mission for Growth) dla branży Mediolanbezpieczeństwa żywności11-17.05 Tydzień Polski Wschodniej Pawilon Polski18-24.05 Tydzień turystyki Pawilon Polski1-7.06 Tydzień woj. pomorskiego Pawilon Polski8.06 Konferencja Współpraca gospodarcza Polska-Włochy: Pawilon Polski/Rynek włoski szansą dla MSPWarszawa12.06 Misja Gospodarcza (Mission for Growth) — Kreatywność Mediolani Innowacje w sektorze Rolno-Spożywczym15-21.06 Tydzień sektora technologii kosmicznych Pawilon Polski15-16.06 Seminarium nt. technologii kosmicznych w rolnictwie cz. I Pawilon Polski22-28.06 Tydzień woj. kujawsko-pomorskiego Pawilon Polski1.07 Konferencja Green Evo Pawilon Polski6.07-6.09 Program promocji turystycznej Polski Pawilon Polski7.09 Tydzień woj. świętokrzyskiego Pawilon Polski12-15.09 Polskie stoisko narodowe na Międzynarodowych Targach BoloniaProduktów Naturalnych SANA13.09 Dzień Polski. W programie m.in. otwarcie wystawy IWP EXPO/Boloniapt. „Stół Polski”14-27.09 Tydzień wzornictwa przemysłowego Pawilon Polski /Bolonia23-25.09 Polskie stoisko narodowe na Międzynarodowych Targach RiminiOwoców i Warzyw Macfrut29.09-2.10 Misja gospodarcza dla przedsiębiorców z branży Life MediolanScience (Mission for Growth)12-18.10 Tydzień sektora ICT Pawilon Polski15-18.10 Polskie stoisko narodowe na Międzynarodowych Targach BariMaszyn i Technologii dla Rolnictwa AGRILEVANTE26-31.10 Tydzień woj. mazowieckiego Pawilon Polski27.10 Spotkanie z włoskimi sieciami FMCG Pawilon Polski