Faktoring bije kolejne rekordy. Jak wynika z najnowszych danych, firmy zrzeszone w Polskim Związku Faktorów (PZF) w ciągu pierwszych dwóch kwartałów tego roku nabyły wierzytelności o łącznej wartości 223 mld zł. Dla porównania – w pierwszych sześciu miesiącach ubiegłego roku ten wynik ten wynosił 167,4 mld zł, co oznacza wzrost aż o 33,2 proc.
– Obecny rok pod względem rozwoju rynku jest dla naszej branży bardzo udany. Już pierwszy kwartał pokazał, że faktoring jest odporny na kryzys i w cięższych czasach stanowi dla polskich firm pożądaną ofertę – mówi Konrad Klimek, przewodniczący komitetu wykonawczego PZF.
Firma ARC Rynek i Opinia zrealizowała sondaż dotyczący tego, jak polscy przedsiębiorcy postrzegają usługi faktoringowe. W badaniu przeanalizowane zostały zarówno warunki prowadzenia biznesu, jak i nastawienie menedżerów do rozwiązań finansowych mających wpływ na rozwój firm.
– Z badań wynika, że blisko połowa przedsiębiorców - 44 proc. - dobrze ocenia tę formę finansowania i postrzega ją jako skuteczny sposób na poprawę płynności. W ciągu roku opinie te poprawiły się o 6 pkt proc. Jako dostawcy usługi mającej na celu rozwiązywanie konkretnych problemów, z jakimi borykają się polscy przedsiębiorcy, staramy się dowiedzieć, jakie bariery napotykają w codziennym prowadzeniu interesów. Warto dodać, że opinie pozyskujemy zarówno od przedsiębiorców, którzy z usług faktoringu korzystają, jak i tych, którzy jeszcze tego nie robili – mówi Konrad Klimek.
Obecnie z usług faktoringowych korzysta 22,3 tys. polskich przedsiębiorstw. Blisko 80 proc. to producenci i dystrybutorzy dóbr i towarów. Od początku stycznia do końca czerwca faktoranci wystawili łącznie blisko 10,8 mln faktur, na podstawie których krajowi faktorzy udzielili im finansowania.
Kto najczęściej korzysta z faktoringu? Sięgają po niego przede wszystkim firmy wystawiające faktury na wysokie kwoty i z dłuższymi terminami płatności. Z ich punktu widzenia istotny jest szybki i wygodny dostęp do gotówki, dzięki której mogą rozwijać działalność, regulując na bieżąco zobowiązania, a także oferować kontrahentom atrakcyjne warunki współpracy. W ujęciu branżowym: najczęściej są to firmy z branży produkcyjnej (45 proc.) i dystrybucji (32,6 proc.).
– Wielu przedsiębiorców i menedżerów nie wyobraża sobie sprawnego funkcjonowania swoich firm bez faktoringu. Wspieramy ich i pomagamy im w utrzymywaniu płynności finansowej, rozwijaniu działalności biznesowej czy poszukiwaniu nowych rynków zbytu. Ponadto zapewniamy bezpieczeństwo obrotów handlowych. To dlatego wielu stałych klientów kontynuuje współpracę z faktorami, przedstawiając coraz więcej faktur do sfinansowania. Przybywa też nowych, którzy szybko zauważają korzyści wynikające z faktoringu. Dostęp do gotówki, optymalizacja ryzyka i zaspokojenie najpilniejszych potrzeb są kluczowymi warunkami pomyślnego rozwoju biznesu – podkreśla Konrad Klimek.
Polski Związek Faktorów skupia większość podmiotów świadczących usługi faktoringowe w Polsce. Obecnie zrzesza on 5 banków komercyjnych i 21 wyspecjalizowanych firm udzielających finansowania. Należy do niego także sześć podmiotów o statusie partnera.
