Fałszywe treści zagrożeniem dla biznesu

Paulina Kostro
opublikowano: 13-12-2017, 22:00

Wygenerowane przez boty informacje o firmie mogą skutecznie zszargać jej wizerunek. W walce z tzw. fake newsami pomoże sztuczna inteligencja.

Media społecznościowe są postrzegane przez 58 proc. polskich internautów jako jedno z głównych źródeł informacji — wynika z raportu Reuters Institute for the Study of Journalism. Korzystają z nich również firmy, które zakładają na nich swoje profile, aby komunikować się z obecnymi i potencjalnymi klientami. Niestety, na fali popularności tego trendu pojawiło się też negatywne zjawisko — tzw. fake news, czyli pozornie zweryfikowane i opisujące fakty informacje, które w rzeczywistości wprowadzają opinie publiczną w błąd.

Nieprawdziwe wiadomości towarzyszą nam od zawsze, ale obecnie docierają do wyjątkowo szerokiego grona odbiorców za sprawą nowych technologii i metod komunikacji, przez co stanowią realne zagrożenie dla biznesu. Z tego powodu przedsiębiorstwa muszą podejmować działania mające na celu ich zwalczanie tego typu informacji, gdyż konsekwencje ich rozpowszechniania mogą być wyjątkowo dotkliwe. Potwierdza to przypadek PepsiCo, która wciąż odczuwa skutki wywołane jedną fałszywą wiadomością dotyczącą zakażenia wirusem HIV napojów firmy.

Informacja spowodowała spadek cen akcji, który nawet po potwierdzeniu, że wiadomość jest nieprawdziwa, utrzymywał się przez kilka kolejnych miesięcy. Jednym z powodów, dla których media społecznościowe cieszą się popularnością wśród twórców fałszywych wiadomości, jest fakt, że nie zawierają one żadnych systemów kontroli jakości i wiarygodności zamieszczanych treści. Np. algorytmy Facebooka odpowiadająza dobieranie treści w taki sposób, aby były potencjalnie atrakcyjne dla użytkowników. Na Twitterze natomiast istnieje duża liczba fałszywych profili, za pomocą których boty publikują nieprawdziwe treści.

Według ekspertów z firmy SAS, również administratorzy mediów społecznościowych powinni wykorzystywać — tak jak robią to twórcy fikcyjnych informacji — potencjał platform analitycznych oraz technologii samouczących się maszyn. (ang. machine learning), ale do usuwania lub blokowania botów rozpowszechniających fake newsy. Dlatego, chcąc walczyć z nieprawdziwymi informacjami, firmy muszą przede wszystkim nauczyć się skutecznie je lokalizować. Po wykryciu należy zgłaszać je administratorom social mediów jako „zakwestionowane przez zewnętrznego kontrolera faktów”.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Fałszywe treści zagrożeniem dla biznesu