Fastway chce stworzyć w Polsce sieć franczyzową

Marcin Bołtryk
09-10-2003, 00:00

Największa firma kurierska działająca na zasadach franczyzy chce rozpocząć działalność w naszym kraju. Zapowiada inwestycje rzędu 450 tys. EUR.

Przedstawiciele firmy Fastway Couriers prowadzą już rozmowy mające na celu wybranie masterfranczyzobiorcy na Polskę. Osoba ta będzie odpowiedzialna za zarządzanie i rozwój systemu w całej Polsce. Wybrana przez Fastway osoba będzie miała pełną swobodę, tzn. wyłączne prawo do udzielania sublicencji na terytorium Polski.

Firma kurierska Fastway porównywana jest do tanich linii lotniczych. Bardzo konkurencyjne ceny przy porównywalnym serwisie. Przedstawiciele Fastway zapowiadają, że firma skupi się na ustanowieniu gęstej sieci punktów równomiernie oplatającej cały kraj. Dzięki temu będzie możliwe zaoferowanie konkurencyjnych cen, przy zachowaniu gwarancji ekspresowej dostawy.

— Usługi kurierskie są niezbędne przy obsłudze biznesu. Mamy coraz więcej zamówień na dostarczanie przesyłek na konkretną godzinę oraz na zakupy przez internet. W połączeniu z dużą wydajnością i niskimi kosztami można stwierdzić, że istnieje nisza rynkowa na nasze usługi — mówi Bill McGowan, założyciel firmy Fastway Couriers.

Fastway powstał w 1983 roku w Nowej Zelandii. Rok później jego rozwój oparty został na zasadach franczyzy. Obecnie posiada punkty franczyzowe w 13 krajach na całym świecie.

System franczyzowy w każdym kraju składa się z trzech poziomów. Pierwszym z nich jest masterfranczyzobiorca, który zarządza całym systemem w kraju. Osoba ta przechodzi intensywne 33-tygodniowe szkolenie, które pozwala na zorganizowanie sieci na terenie kraju. Drugi poziom stanowi franczyzobiorca regionalny. Jest on odpowiedzialny za poszczególne stacje i ich obsługę administracyjną, operacyjną i marketingową. Do jego obowiązków należą m.in. zatrudnianie i nadzorowanie kurierów na swoim terenie. Ostatnim poziomem jest kurierfranczyzobiorca. Odbiera on i dostarcza przesyłki na swoim terytorium.

Korzenie firmy Servisco/DHL Express również wywodzą się z franczyzy.

— Sieć Servisco zaczynała działać jako Autoryzowane Przedstawicielstwa Servisco. Jednak, w miarę zmiany sytuacji rynkowej i wzrostu wymagań klientów, do dalszego rozwoju firmy konieczne stały się zasoby kapitałowe, pozwalające na taki rozwój infrastruktury, aby była ona konkurencyjna na rynku w stosunku do innych firm świadczących usługi logistyczne. Taki etap nastąpił w Servisco/DHL Express w 1997 roku dzięki przejęciu 60 proc. akcji przez Deutsche Post i został zakończony w 2002 roku objęciem 100 proc. udziałów — opowiada Tomasz Buraś, wiceprezes ds. operacyjnych Servisco/DHL Express.

Jego zdaniem, sama forma franczyzy nie może stanowić o konkurencyjności w stosunku do firm, które świadczą pełen zakres usług logistycznych.

— Franczyza jest możliwa tylko w tej grupie usług, które można nazwać „ekonomicznymi”, czyli np. prosty przewóz paczek o ograniczonych usługach dodatkowych, w której to kategorii nie jest wymagany określony poziom zaawansowania informatycznego i operacyjnego. Myślę też, że w Polsce — kraju o dużej powierzchni i rozproszeniu ludności — w miarę wzrostu ilości przesyłek, umocowanie kapitałowe i know-how organizatora sieci będzie znacznie ważniejsze niż w krajach o większym zagęszczeniu ludności — dodaje Tomasz Buraś.

Okiem praktyka

Fastway nie jest skazany na sukces

Muszę przyznać, że firma Fastway nie była mi dotychczas znana. Z informacji znajdujących się na stronie internetowej wynika, że firma oferuje tanie, ekspresowe usługi miejskie. Wchodząc na Polski rynek z taką usługą, będzie konkurować z masą drobnych firm kurierskich — a ten segment rynku jest dość trudny. Przy ostrej konkurencji cenowej wszystko zależy od tego, kto zdecyduje się podjąć współpracę z Fastway, ale nie sądzę, by był to duży operator, zagrażający głównym graczom na rynku. Jeżeli zaś będzie to mała firma, prawdopodobnie nie będzie miała funduszy na rozwinięcie efektywnie działającej krajowej sieci. W tej chwili na stworzenie krajowej sieci na odpowiednim poziomie potrzeba milionów euro. Można zatem zadać pytanie — jakie rzeczywiście korzyści daje taka franczyza?

Marek Różycki prezes Masterlink Express

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Fastway chce stworzyć w Polsce sieć franczyzową