FDA dopuści do użycia szczepionkę Moderny

  • PAP
opublikowano: 18-12-2020, 11:25

Panel doradców amerykańskiej Agenci Żywności i Leków (FDA) jednogłośnie opowiedział się za dopuszczeniem w trybie ratunkowym szczepionki przeciwko COVID-19 firmy Moderna.

Siedziba koncernu Moderna w Cambridge, Massachusetts, USA
Siedziba koncernu Moderna w Cambridge, Massachusetts, USA
Adam Glanzman

W USA została już dopuszczona do użycia szczepionka przeciwko COVID-19 amerykańskiego koncernu farmaceutycznego Pfizer i niemieckiej firmy biotechnologicznej BioNTech. W Stanach Zjednoczonych została ona już wprowadzona do użycia, podobnie jak w Wielkiej Brytanii i Kanadzie.

Wkrótce w USA będzie stosowana kolejna szczepionka o podobnym działaniu amerykańskiej firmy Moderna. BBC News i Reuters poinformowały, że panel doradców amerykańskiej Agenci Żywności i Leków (FDA), stosunkiem głosów 20 do 1, opowiedział się za dopuszczeniem w trybie ratunkowym tego preparatu do użycia.

Eksperci FDA w swej opinii podkreślili, że korzyści szczepionki firmy Moderna przewyższają ryzyko zaszczepienia nią osób w wieku co najmniej 18 lat. Ten sam panel wcześniej zatwierdził preparat Pfizera i BioNTech.

Obydwie szczepionki - zarówno firmy Moderna, jak i Pfizera oraz BioNTech - działają w taki sam sposób. Zawierają tzw. matrycowy kwas rybonukleinowy (mRNA) kodujący białko z otoczki osłonowej koronawirusa SARS-CoV-2. Sam m-RNA znajduje się w osłonie lipidowej, wnika do komórki i uruchamia w rybosomach produkcję białka, które z kolei wywołuje reakcje odpornościową układu immunologicznego zaszczepionej osoby.

„To ogromne osiągnięcie, że od stycznia, kiedy zidentyfikowano nowego koronawirusa, w grudniu dostępne są dwie szczepionki” – powiedział dr James Hildreth, jeden z członków panelu doradczego FDA.

Szczepionka Moderny może być przechowywana w temperaturze minus 20 st. C. Preparat Pfizera i BioNTech musi być trzymany w temperaturze minus 75 st. C. Obydwie szczepionki podawane są w dwóch dawkach. W przypadku preparatu Moderny druga podawana jest po 28 dniach, a Pfizera i BioNTech – po trzech tygodniach.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane