FIAT

WK
opublikowano: 16-04-2009, 00:00

Rośnie światowy potentat Na fuzji z Chryslerem Fiat może tylko zyskać. W Polsce już jest liderem. A wszystko w kryzysie.

Polska: Fiat jest jednym z dwóch producentów (obok Skody), którzy w marcu 2009 r. przekroczyli pułap 3 tys. sprzedanych aut. Wynik uzyskany w trzecim miesiącu roku wyniósł 3 347 sztuk, co oznacza wzrost o 3,9 proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i o 27,4 proc. — w odniesieniu do analogicznego miesiąca poprzedniego roku. Tym samym Fiat zdecydowanie umocnił się na pozycji lidera polskiego rynku. Łączna sprzedaż samochodów Fiata wyniosła od początku roku 9 385 sztuk, o 20,3 proc. więcej niż rok wcześniej, i stanowi obecnie 10,7 proc. rynku — przed rokiem niespełna 9,0 proc.

Świat: Włoskiemu koncernowi wiedzie się także na innych kontynentach. Chrysler uzgodnił warunki ramowe fuzji z Fiatem. Wstępna umowa zakłada, że Włosi udostępnią amerykańskiemu partnerowi technologie warte 10 mld dolarów, a w zamian obejmą 35 proc. jego akcji. Dzięki tej współpracy Chrysler mógłby włączyć do swojej oferty na rynku amerykańskim małe modele Fiata, na które popyt z powodu kryzysu przewyższa zapotrzebowanie na tradycyjne "krążowniki szos". Uzyskałby również dostęp do rozbudowanej sieci dystrybucji włoskiego producenta w Europie. Fiat natomiast zyskałby dostęp do rynków Rosji, Chin i Ameryki Łacińskiej.

Pozycja: Wydaje się, że to Włosi ugrają na tej umowie więcej niż Amerykanie. Dlaczego? Po pierwsze, jednym z warunków, jakie administracja Baracka Obamy postawiła szefom Chryslera, jeśli chcą otrzymać rządową pomoc, jest połączenie się z Fiatem. Zatem to Chryslerowi zależy bardziej. Po wtóre, pierwsze informacje o fuzji pojawiły się w styczniu 2009 r., a od tego czasu pozycja Chryslera się pogarszyła, więc ostateczne warunki mogą być korzystniejsze dla Włochów. Po trzecie, Fiat będzie mógł sprzedawać w USA Alfę Romeo, a może i Fiaty 500. Po czwarte, wielu analityków uważa, że Chrysler nie przetrwa bez połączenia z Fiatem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: WK

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy