FIAT: nowy plan ratowania

Agnieszka Morawiecka
10-01-2003, 00:00

Kredytodawcy FIATA zwrócili się do kontrolującej spółkę rodziny Agnellich o pomoc. Banki chcą, aby posiadacze jednej trzeciej udziałów wyłożyli od 5 do 7 mld EUR (20-28 mld zł) i aktywniej uczestniczyli w refinansowaniu długów koncernu.

Zamieszanie wokół FIAT-a, największego włoskiego koncernu samochodowego, wciąż trwa. Cztery największe włoskie banki: Unicredito Italiano, IntesaBci, Sanpaolo i Capitalia chcą, aby rodzina Agnellich, która ma 30 proc. akcji spółki, partycypowała w kosztach związanych z jej refinansowaniem — podały źródła zbliżone do negocjacji. Jeśli zaakceptuje ona propozycję, konkurencyjny plan Roberto Colaninno, byłego szefa Telecom Italia, który chce przejąć FIAT-a za około 8 mld EUR (32 mld zł), pójdzie w zapomnienie.

FIAT, którego zadłużenie sięga 6,5 mld EUR (26 mld zł), potrzebuje efektywnego planu restrukturyzacyjnego. Banki chcą, aby FIAT Auto, dział przynoszący straty, został wydzielony z koncernu jako osobna spółka. FIAT przejmie część długu FIAT Auto wysokości 2-3 mld EUR (8-12 mld zł).

Koncern zasili także wydzielony podmiot dodatkowymi 2 mld EUR (8 mld zł), z wyprzedaży aktywów. Nowa spółka może wzmocnić swój bilans o dodatkowe 2 mld EUR (8 mld zł) dzięki emisji akcji, gwarantowanej przez banki. Rodzina Agnellich udzieliłaby gwarancji proporcjonalnie do wysokości swoich udziałów w koncernie.

Następnym krokiem byłaby sprzedaż za co najmniej 1,5 mld EUR (6 mld zł) FIAT Avio, działu produkcji silników lotniczych. Bankowcy zastanawiają się także, czy FIAT powinien w dalszym ciągu utrzymywać 56 proc. udziałów w Ferrari, producencie samochodów sportowych.

Nowy plan ma uspokoić Silvio Berlusconiego, premiera Włoch, który skrytykował rodzinę Agnellich za jawną chęć pozbycia się FIAT Auto na rzecz General Motors.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Morawiecka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / FIAT: nowy plan ratowania