Firma w erze cyfrowej

3 pytania do...

3 PYTANIA DO MICHAELA GANSERA, WICEPREZESA CISCO W REGIONIE EUROPY ŚRODKOWEJ

1 Żyjemy w świecie zdominowanym przez technologie cyfrowe, jesteśmy połączeni internetową siecią. Jak wpływa to na biznes?

Mamy obecnie do czynienia z wielką cyfrową transformacją. A wszystko zaczęło się od łączenia rzeczy (connecting things). Dziś istnieją miliardy takich powiązań, a ich liczba zwiększa się każdego dnia. Dotyczy to nie tylko dóbr konsumenckich, ale także produkcji i relacji B2B. Te zmiany wywierają wpływ na każdy aspekt naszego życia — od opieki zdrowotnej po edukację. Fundamentalnie przeobrażają też biznes. Przewiduje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat cztery na dziesięć firm zniknie z rynku — właśnie ze względu na technologiczne przemiany. W przyszłości każda firma sama w sobie zacznie być technologiczna. Technologie będą sercem każdego biznesu, bez względu na to, czego on dotyczy. Na znaczeniu zyskają więc zespoły zarządzające, które będą potrafiły zadbać o stronę informatyczną biznesu, ale też analizować zmiany rynkowe i wskazywać kierunki technologicznego rozwoju. Zmiany dotyczą nie tylko dużych firm, ale także MSP. Wiele nowości jest inicjowanych przez start-upy, które mają dziś łatwy dostęp do finansowania, np. poprzez crowdfunding. Ich atutem jest też to, że — aby się rozwijać — nie muszą tworzyć rozbudowanej struktury, mogą działać w modelach usługowych.

2 Czyli bez inwestowania w technologie cyfrowe nie da się już dziś walczyć o pozycję rynkowego lidera?

Nie, jeśli nie buduje się strategii biznesowej dostosowanej do ery cyfrowej. Wystarczy spojrzeć na listę 500 największych na świecie firm sprzed 50 lat — do dziś przetrwało 10 proc. z nich. Przeprowadziliśmy ciekawe badanie, z którego wynika, że trzech na czterech prezesów zdaje sobie sprawę z tego, że ich firma może upaść. Nastawienie biznesu bardzo się więc zmieniło. Ale nadal mniej niż 10 proc. z nich jest usatysfakcjonowanych z poziomu innowacyjności firm.

3 Potrzeba zwiększenia poziomu cyfryzacji to jedno, cyberbezpieczeństwo — drugie. rugie. Jak zmniejszyć ryzyko utraty danych?

Wiele firm pozostaje poza cyfrowo skomunikowanym światem, ponieważ obawia się o swoje bezpieczeństwo i możliwość ataku hakerskiego. Przemysł powinien wypracować kompleksowe zabezpieczenia, bo obecnie chroni się poszczególne elementy z osobna. Niestety, cyfrowy świat, który budujemy, stwarza również przestrzeń do działań przestępczych i każdy może paść ich ofiarą — rząd, korporacja, mała firma, prywatna osoba.

Co można zrobić? Jeśli zarządzasz małą firmą, na straty możesz się narazić, prowadząc niewłaściwie rachunkowość czy rozliczenia podatkowe. Zleć te zadania specjalistom. To samo dotyczy cyberbezpieczeństwa.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Firma w erze cyfrowej