Firmom o firmach

Marta Nowicka
opublikowano: 24-11-2005, 00:00

Ile można zarobić na jawnej informacji? Niewiele. A jednak 150 osób zatrudnionych

w TAI wyciska z niej 170 tys. zł rocznie.

W 1989 r. w Polsce firmom brakowało dwóch rzeczy — kapitału i informacji. O ile o to pierwsze ich właściciele musieli zadbać sami, o tyle drugie ktoś mógł im dostarczyć.

Sławomir Statkiewicz podglądał zachodnie rynki i obserwował, jak tamtejsze przedsiębiorstwa radzą sobie z przepływem wiadomości gospodarczych. Uzbrojony w tę wiedzę pomyślał — a może stworzyć firmę, która zaoferuje firmom informacje o firmach? W 1989 r. razem z żoną zarejestrował w Warszawie Telefoniczną Agencję Informacyjną. Zaczynali od zera — w trochę garażowej rzeczywistości, w partyzanckich warunkach.

— Pierwsi zatrudnieni pracowali w swoich domach. Siedzieli przy telefonach i dzwonili. W zwykłych zeszytach tworzyli pierwszą bazę danych — opowiada Piotr Sikora, prezes zarządu TAI.

Statkiewicz postawił na niepełnosprawnych. Siedzący tryb pracy, przewaga wysiłku umysłowego nad fizycznym — to była ich szansa. Dziś na 150 zatrudnionych 120 to osoby niepełnosprawne, w tym połowa z I lub II grupą inwalidzką.

Wiadomości zdobywali skąd się dało — z mediów, ulotek. Dziełem końcowym była ogólnodostępna informacja telefoniczna, skierowana do firm poszukujących producentów, usługodawców, dystrybutorów.

Od początku ludzie dzwonili nie tylko po to, by szukać kontaktów do innych firm — sami też podrzucali agencji pomysły na rozszerzenie działalności.

— W ten sposób zaczęliśmy zamieszczać w bazie wizytówki firm na zasadzie abonamentu. Firma płaciła co miesiąc określoną kwotę, a my podawaliśmy do niej kontakt, jeśli akurat spełniała wymagania zainteresowanego klienta — informuje Piotr Sikora.

Dopasowani do klientów

Warszawa szybko okazała się dla TAI za mała. Prywatne przedsiębiorstwa z całej Polski potrzebowały takiego łącznika pomiędzy nimi i potencjalnymi partnerami biznesowymi. W odzewie TAI w 1993 r. otworzyła oddział dolnośląski w Katowicach. Od tej chwili do 1998 r. budowała siatkę 11 oddziałów, co roku tworząc kolejny — Poznań, Kraków, Wrocław, Szczecin, Kielce, Gdańsk, Białystok, Lublin, Łódź.

A telefon ciągle się urywał. Od pytań i próśb.

— W połowie lat 90. firmy zaczęły interesować się przetargami. Przedsiębiorcy chcieli brać w nich czynny udział i potrzebowali szczegółowej i szybkiej informacji. W 1993 r. rozpoczęliśmy więc ogólny monitoring prasy właśnie pod kątem zamówień publicznych — opowiada Piotr Sikora.

Dwa lata później TAI uruchomiła kolejny produkt — indywidualny monitoring przetargów. I to był strzał w dziesiątkę.

— Dostosowaliśmy się do klientów. Dla nich dużo wygodniejsze było otrzymanie gotowego spisu wybranych ofert bezpośrednio na biurko, niż żmudne poszukiwania jednego ogłoszenia w całej masie innych, niepotrzebnych. Od tamtej pory to kluczowy produkt TAI. Obejmuje około 20 proc. naszej pracy — tłumaczy Piotr Sikora.

Agencja dywersyfikowała działalność. Monitorowała prasę pod kątem artykułów i reklam — na potrzeby działań PR i działów analiz rynkowych. W 1997 r. udostępniła czynną całą dobę infolinię gospodarczą 9477. I wtedy wszystko przewróciło się do góry nogami.

Nowe medium

Do Polski szturmem wkroczył internet. Nowe medium powoli zaczęło wypierać wykorzystywany przez TAI telefon. Żeby nie przejść do lamusa, agencja postanowiła ten środek przekazu wykorzystać.

— Jako jedni z pierwszych już w 1997 r. udostępniliśmy dane o naszych klientach na stronie www.tai.pl — mówi Piotr Sikora.

Równolegle do oferty dołączali kolejne usługi — pośrednictwo w zamieszczaniu ogłoszeń prasowych, informowanie o treści ogłoszeń. W 1999 r. TAI rozszerzyła ofertę o usługi związane z marketingiem bezpośrednim, jak gromadzenie i aktualizacja baz danych czy usługi telemarketingowe. W styczniu 2002 r. agencja uruchomiła internetowy serwis www.pressinfo.pl.

— Tam zainteresowani przedsiębiorcy mogą znaleźć informacje o inwestycjach budowlanych, a podwykonawcy — listę wygranych przetargów — tłumaczy Piotr Sikora.

Przedwczesna śmierć Sławomira Statkiewicza nie przerwała rozwoju firmy. W czerwcu 2003 r. TAI zintegrowała rozwiązania internetowe i centrum telefoniczne — uruchomiła wortal www.9477.pl. Tam zamieszcza wizytówki firm, bazę danych, oferty współpracy zagranicznej, Informator Miejski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Nowicka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Po godzinach / Firmom o firmach