Firmy boją się kryzysu

Globalna niepewność ekonomiczna, przyrost regulacji i zmienność kursów walut — to najczęściej spędza przedsiębiorcom sen z powiek

W ciągu ostatnich trzech lat aż 65 proc. przedsiębiorców doświadczyło co najmniej jednej sytuacji kryzysowej w zarządzanym przez siebie podmiocie — wynika z raportu CEO Pulse przygotowanego przez PwC na podstawie rozmów ze 164 dyrektorami z całego świata, reprezentującymi firmy różnej wielkości. Ponad połowa zarządzających przyznała, że w tym czasie musiała dwukrotnie łagodzić skutki kryzysu wewnątrz firmy, a 15 proc. respondentów doświadczyło ich nawet pięć bądź więcej razy.

Dotyczyły one m.in. finansów, kadr, regulacji i technologii. Przy tym aż 91 proc. badanych przyznało, że byli w pełni odpowiedzialni za zażegnanie niełatwej sytuacji w firmie i przywrócenie jej do sprawności. Najtrudniejsza okazała się sprawna komunikacja i szybkie gromadzenie informacji.

Zarządzający niepewnie czuli się także w zakresie informowania na bieżąco o przebiegu kryzysu wewnętrznych i zewnętrznych interesariuszy, a także definiowaniu jego przyczyn i natury. Ponadto w ciągu najbliższych trzech lat ponad 30 proc. CEO spodziewa się, że w ich przedsiębiorstwie pojawi się jeden albo więcej kryzysów. Zaledwie 16 proc. badanych jest zdania, że niedaleka przyszłość nie będzie aż tak wymagająca.

Przy tym najważniejsze czynniki odpowiedzialne za wzrost obaw związanych z wystąpieniem nieoczekiwanychzdarzeń powodujących negatywne komplikacje w firmie to globalna nieprzewidywalność ekonomiczna i przyrost regulacji prawnych, które wymagają zmiany modeli zarządzania. Kolejne miejsce zajmują zmienność kursów walut i niepewność geopolityczna. Listę zamyka prędkość zmian technologicznych związana z cyfrową transformacją biznesu.

— Ich tempo jest obecnie wyjątkowo szybkie, a do tego dochodzi problem braku specjalistów na rynku. Jednak o ile na sytuację geopolityczną czy wahania kursów walut firmy nie mają większego wpływu, o tyle w przypadku technologii mogą przewidzieć scenariusze kryzysowe, a co za tym idzie — odpowiednio się do nich przygotować — zwraca uwagę Ewelina Hryszkiewicz z Atmana, firmy z branży telekomunikacyjnej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Firmy boją się kryzysu