Firmy chcą sprzedawać w niedziele

Zakaz handlu ograniczy zatrudnienie i spowoduje spadek obrotu wielu przedsiębiorców — uważają eksperci z WEI.

Warsaws Enterprise Institute (WEI), fundacja stworzona przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP), apeluje, że wejście w życie projektu zakazującego handlu w niedzielę odbije się negatywnie na gospodarce. Należy liczyć się m.in. z ograniczeniem zatrudnienia, spadkiem obrotów wielu firm, a także wzrostem ilości niesprzedanej żywności, która nie będzie nadawała się do spożycia. Przy tym argument, który miałby przemawiać za wprowadzeniem nowego prawa, a który mówi o tym, że jego beneficjentami miałyby być małe sklepy, zdaniem przedstawicieli WEI jest nietrafiony. Fundacja tłumaczy, że działające już dziś ograniczenie handlu w święta pokazuje, że zamknięcie większości sklepów przekłada się na ogólny spadek obrotów, a nie ich dywersyfikację. To oznacza, że nawet pomimo zamknięcia w niedziele dużych centrów handlowych i supermarketów małe sklepy nie odczują zauważalnych korzyści. Zmiany w prawie o handlu w niedziele mogą wpłynąć także na zwiększenie problemu marnowania kupionej żywności. Po planowanych zmianach konsumenci powszechnie zaczną kupować na zapas z obawy przed perspektywą wystąpienia braków produktów. Już dzisiaj Polska jest jednym z liderów, jeśli chodzi o ilość marnowanej żywności. Przy tym ze wszystkich pojawiających się propozycji kompromisowych (handel w dwie niedziele w miesiącu, handel w każdą niedzielę do godz. 13 czy też oddanie prawa do decydowania samorządom) eksperci WEI za najlepszą uznają wpisanie do Kodeksu pracy obowiązku dania wolnego pracownikowi handlu w co najmniej dwie niedziele w miesiącu. Zdaniem ekspertów fundacji propozycja ta chroni prawa pracownicze, a jednocześnie nie doprowadzi do zamknięcia placówek handlowych — ze wszystkimi negatywnymi konsekwencjami. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Firmy chcą sprzedawać w niedziele