Firmy krytykują rozliczanie podatku
Przedstawiciele firm twierdzą, że obecne zasady rozliczania podatku VAT powodują nadmierne obciążenia finansowe przedsiębiorstw. Postulują wprowadzenie odroczenia uiszczania VAT do chwili uzyskania zapłaty od kontrahenta.
Rafał Szmal
właściciel hurtowni napojów Karolina
- Na rynku jest wielu nieuczciwych kontrahentów, którzy zawierając umowę z góry zakładają, że nie zapłacą. Firmy mają poważne problemy związane z koniecznością uiszczania podatku VAT, mimo braku zapłaty za dostarczony towar. Płaci się bowiem nie tylko podatki, ale ponoszone są także spore koszty związane np. z transportem zamówionego towaru. Realia rynkowe wymagają sprzedaży z odroczonym terminem płatności, co często wykorzystują nierzetelni kontrahenci. Uważam, że na razie nie ma szans na rozwiązanie tej sytuacji.
Adam Kitel
współwłaściciel firmy Kukumis
- Niestety, zdarzają się przypadki niewywiązywania się drugiej strony z zawartej umowy. Dopóki jednak firma nie płaci, ale jej sytuacja finansowa jest stabilna, istnieje szansa odzyskania od niej na drodze sądowej zarówno umówionej zapłaty jak i kwoty nienależnie uiszczonych podatków. Jednak opieszałość polskich sądów jest znana, a dopóki postępowanie sądowe trwa, nie można potraktować utraconego przychodu jako kosztu. Natomiast z instytucji umorzenia zaległości podatkowych nasza firma nie korzystała i raczej nie będzie korzystać, ponieważ jest to nierealne. Urzędy skarbowe z reguły odrzucają tego typu wnioski. Mam tylko nadzieję, że w ramach polityki wspierania małych i średnich przedsiębiorstw zostanie wprowadzona możliwość odroczenia zapłaty podatku VAT do momentu otrzymania zapłaty od kontrahenta.
Agnieszka Kądziela
przedstawicielka hurtowni Hurt Glas
- Rozliczanie podatków powierzyliśmy firmie doradztwa podatkowego. Unikamy kłopotliwego postępowania sądowego i problemów z urzędem skarbowym. Dzięki profesjonalnej pomocy, m.in. przy zaliczaniu nieściągalnych wierzytelności w straty, negatywne skutki związane z koniecznością zapłaty podatku VAT odczuwamy minimalnie. Wcześniej mieliśmy z tym więcej problemów.
Lilina Gietko
przedstawicielka firmy IMED Poland
- Gdy nierzetelny kontrahent nie płaci, zazwyczaj występujemy na drogę sądową. Staramy się odzyskać całą nie zapłaconą kwotę wraz z odsetkami i odprowadzonym nienależnie od tego podatkiem. Poniesione wydatki łącznie z podatkiem VAT stanowią w takich przypadkach koszty uzyskania przychodu. Wydaje się to proste, ale z doświadczenia wiem, że taka procedura dla małych firm jest sporym obciążeniem finansowym. Dlatego polityka podatkowa powinna chronić te podmioty przed skutkami niesolidności kontrahenta. Być może rozwiązaniem byłoby odroczenie terminu zapłaty podatku VAT.