Krajowy System e-Faktur (KSeF) to system teleinformatyczny Ministerstwa Finansów służący do wystawiania, przechowywania i przesyłania dokumentów księgowych. Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT będą musieli posługiwać się nim od 1 lipca 2024 r., a pół roku później – również pozostali właściciele firm.
Ministerstwo Finansów opublikowało 29 czerwca na platformie ePUAP zaktualizowany wzór faktury ustrukturyzowanej zgodnej z KSeF. Prace legislacyjne nad wprowadzeniem rozwiązania wciąż trwają, ale resort zachęca do testowania nowego systemu.
Sprawdzenie działania KSeF pomoże przedsiębiorcom zmniejszyć obawy związane z obowiązkiem wystawiania elektronicznych dokumentów księgowych. To również dobra okazja do zweryfikowania funkcjonalności systemu. Właściciele firm, korzystając z wersji testowej, mogą poznać zasady jego działania i wstępnie przystosować stosowane w przedsiębiorstwie oprogramowanie księgowe do jego obsługi.
- Udostępnione przez Ministerstwo Finansów środowisko testowe KSeF pozwala lepiej zrozumieć, czym jest faktura ustrukturyzowana i w jaki sposób należy ją wystawiać. Warto z tej możliwości skorzystać, zwłaszcza że jest ona darmowa i nie wymaga wielu formalności - uważa Krzysztof Pulkiewicz, country manager w Unifiedpost Group.
Liczba podatników korzystających z Krajowego Systemu e-Faktur wciąż rośnie. Od 1 stycznia do połowy maja 2023 r. w systemie odnotowano ponad 319 tys. uwierzytelnień, a od początku tego roku do końca kwietnia z wersji testowej skorzystano ponad 17 mln razy – wynika z danych Ministerstwa Finansów. Warto podkreślić, że ta druga opcja nie wymaga zgłoszenia.
– Co jednak najważniejsze, faktury wystawione w środowisku testowym nie są dokumentami księgowymi w rozumieniu Ustawy o podatku od towarów i usług, więc nawet jeśli popełnimy jakikolwiek błąd, nie przyniesie to żadnych negatywnych konsekwencji – podkreśla Krzysztof Pulkiewicz.
