Firmy ograniczają zużycie aut

Nagrody za brak szkód i odebranie auta szkodowym kierowcom — to niektóre sposoby MSP na zmniejszenie kosztów użytkowania firmowych pojazdów.

Nadmierna eksploatacja samochodów służbowych to problem wielu firm, a zarazem istotny czynnik wpływający na efektywność wykorzystania floty i koszty jej użytkowania. Dlatego już nie tylko korporacje i duże przedsiębiorstwa, ale coraz częściej również podmioty z sektora MSP wprowadzają rozwiązania, których celem jest eliminacja ponadnormatywnego zużycia firmowych pojazdów. Jakie? To sprawdziła agencja badawcza Keralla Research na zlecenie Carefleet, pytając 500 małych i średnich przedsiębiorców. Okazuje się, że aż 40, 6 proc. z nich stara się ograniczać koszty wynikające z niewłaściwego wykorzystania służbowych aut przez pracowników. Przy tym najczęściej (60 proc. odpowiedzi) polega to na monitoringu stylu jazdy kierowcy za pomocą GPS.

— Częstą przyczyną stłuczek i wypadków komunikacyjnych są sami kierowcy, którzy nie przestrzegają przepisów ruchu drogowego, nie dostosowują prędkości do warunków panujących na drodze i nieodpowiednio eksploatują pojazdy. W takich przypadkach — dzięki możliwości precyzyjnego odczytu czasu i miejsca zdarzenia, prędkości przed kolizją oraz w jej trakcie — systemy monitorowania mogą być wykorzystywane do oceny stylu jazdy kierowcy oraz weryfikacji okoliczności wypadku. Statystyki potwierdzają, że kierowcy objęci elektronicznym nadzorem GPS jeżdżą wolniej, płynniej, a także łagodniej ruszają i hamują — twierdzi Ilona Ochęduszko, dyrektor w Carefleet.

Wśród najpopularniejszych rozwiązań wykorzystywanych przez przedsiębiorców, którzy w badaniu zadeklarowali stosowanie metod ograniczających ponadnormatywną eksploatację służbowej floty, znalazło się także tworzenie polityki flotowej (36,3 proc. wskazań). Jeszcze do niedawna taka polityka w postaci regulaminów lub procedur tworzona była przede wszystkim w dużych firmach, mających kilkadziesiąt lub kilkaset samochodów. Obecnie coraz więcej przedsiębiorstw z sektora MSP reguluje na piśmie kwestie związane z nabywaniem, użytkowaniem i wymianą aut służbowych.

— To istotne nie tylko ze względu na zarządzanie znacznąwartością majątku firmy, ale przede wszystkim z uwagi na bezpieczeństwo użytkowników samochodów poruszających się po drogach. Trzeba tylko pamiętać, że polityka flotowa musi ewaluować, a jej zapisy nadążać zarówno za zmianami prawno-podatkowymi, jak też działaniami wewnątrz organizacji — mówi Ilona Ochęduszko. Inne stosowane przez przedsiębiorców metody ograniczające zużycie służbowych aut to szkolenia kierowców z ekonomicznej i bezpiecznej jazdy (14,2 proc.), nagrody za bezszkodową i ekonomiczną jazdę (7,9 proc.), a także monitoring pokonywanych tras i zużycia paliwa (7,9 proc.). Ponad 5 proc. firm stosuje natomiast kary finansowe za ponadnormatywne zużycie pojazdu, a 2 proc. badanych nawet odbiera samochód pracownikom z dużą liczbą szkód. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Firmy / Firmy ograniczają zużycie aut