Firmy stawiają na działania na rzecz klimatu

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2024-10-13 20:00

Przedsiębiorcy widzą wiele korzyści w praktykach proekologicznych. Skłania je to do zwiększania nakładów na tego typu inicjatywy.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jakie korzyści odnoszą firmy z działań na rzecz klimatu?
  • Ile przedsiębiorstw zwiększa inwestycje w praktyki proekologiczne?
  • Jak zmiany klimatu wpływają na biznes?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Działania na rzecz klimatu pomagają przedsiębiorcom budować przewagę konkurencyjną i wpływają na wzrost wartości ich biznesów – wynika z badania „2024 CxO Sustainability Report: Signs of a shift in business climate action” przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte. Badani przedsiębiorcy przyznają też, że kwestie klimatyczne są dla nich jednym z najpilniejszych zagadnień, wyprzedzającym m.in. politykę i zmiany w środowisku regulacyjnym.

Zielona transformacja

Aż 85 proc. respondentów zwiększyło swoje inwestycje w praktyki proekologiczne. To wzrost o 10 pkt proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Ponadto aż 70 proc. badanych spodziewa się, że w ciągu najbliższych trzech lat zmiany klimatyczne znacząco wpłyną na ich strategie operacyjne.

Działania na rzecz klimatu napędzają też innowacje. Co druga firma deklaruje, że już zaczęła wdrażać rozwiązania technologiczne, które mają jej pomóc w osiągnięciu celów środowiskowych, a kolejne 42 proc. planuje ich wprowadzenie w ciągu dwóch lat. Ponad połowa przedsiębiorców, którzy aktualnie korzystają z technologii, w tym sztucznej inteligencji, twierdzi, że używa jej do opracowywania bardziej zrównoważonych produktów i usług.

– Przedsiębiorstwa dostrzegają potencjał w dążeniu do gospodarki niskoemisyjnej. To już nie tylko kwestia dostosowania się do regulacji, ale przede wszystkim sposób na tworzenie innowacyjnych produktów i przewagi konkurencyjnej. Droga do osiągnięcia neutralności emisyjnej wpłynie na zmiany w niemal każdym aspekcie globalnej gospodarki. Dlatego tak ważne jest, żeby organizacje, wdrażając strategie biznesowe, wyprzedzały zachodzące zmiany i angażowały się w aktywności wspierające aspekty ESG (ang. environmental, social and corporate governance), a w szczególności w zieloną transformację – podkreśla Julia Patorska, partnerka i liderka zespołu do spraw zrównoważonego rozwoju w Polsce i Europie Środkowej w Deloitte.

Klimat wpływa na biznes

Dodaje, że firmy na całym świecie już zaczynają odczuwać skutki zmian klimatu, a to przekłada się bezpośrednio na ich działalność i rentowność. Aż 45 proc. badanych deklaruje, że byli narażeni na konsekwencje poważnych powodzi, 41 proc. na ekstremalne upały, a 39 proc. na dotkliwą suszę i niedobór wody. Skala niebezpiecznych zjawisk pogodowych sprawia, że zmiany klimatu niepokoją ponad trzy czwarte (76 proc.) respondentów. Jest to znaczny wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, kiedy takie obawy zgłosiło 62 proc. badanych.

Już 45 proc. firm stawia wyzwania klimatyczne w centrum swojej strategii biznesowej, a 35 proc. uwzględnia je w swoich działaniach. Natomiast 14 proc. koncentruje się głównie na stopniowych zmianach operacyjnych w kierunku zrównoważonego rozwoju.