Gaz ziemny w USA najdroższy od 2014 roku

Dorota Sierakowska, analityk surowcowy DM BOŚ
opublikowano: 17-09-2021, 10:58

Ostatnie tygodnie i miesiące na rynku gazu ziemnego to ciąg systematycznych – i coraz bardziej dynamicznych – zwyżek. O ile jeszcze wiosną 2020 roku notowania gazu ziemnego w Stanach Zjednoczonych oscylowały w okolicach 1,60 USD za mln BTU, to obecnie przekraczają one 5 USD za mln BTU, a więc są ponad trzy razy wyższe.

W ostatnich tygodniach kropką nad „i” na rynku gazu ziemnego okazał się dotkliwy sezon huraganowy w Stanach Zjednoczonych. Uderzenie huraganu Ida, które przyczyniło się do przerw w wydobyciu gazu w rejonie Zatoki Meksykańskiej, jedynie przyspieszyło wzrost cen gazu ziemnego i doprowadziło do zwyżki notowań z okolic 4 USD za mln BTU pod koniec sierpnia do obecnych rejonów, o ponad jedną piątą wyższych.

Jednak zwyżki mają dłuższą historię i nie dotyczą jedynie Stanów Zjednoczonych. W Europie są one pokłosiem niskiego poziomu zapasów, co z kolei wynika z wcześniejszej mroźnej zimy oraz przerw w wydobyciu gazu w Norwegii w wyniku prac konserwacyjnych na platformach zlokalizowanych na Morzu Północnym. W rezultacie, Europa postawiła na import gazu ze Stanów Zjednoczonych, a to przełożyło się na spadek zapasów tego surowca także w USA.

Warto także pamiętać, że uderzenie pandemii w kraje zachodnie wiosną 2020 r. miało przełożenie nie tylko na produkcję ropy naftowej (chociaż o tym było najgłośniej), lecz także gazu ziemnego, bowiem oba surowce są często wydobywane jednocześnie. Spadek aktywności spółek w branży łupkowej w USA przyczynił się więc również do mniejszej produkcji gazu, co w kolejnych miesiącach odbiło się na rynku wyraźnym wzrostem cen tego surowca.

Na razie sytuacja na rynku gazu pozostaje trudna, jednak pojawiają się pierwsze prognozy wyhamowania wzrostu popytu na ten surowiec, co może przyczynić się do uspokojenia nastrojów, wyhamowania wzrostu notowań gazu, a nawet nieco większej korekty.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane