W drugiej połowie roku Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) ogłosi aż trzy edycje konkursu „Polskie Mosty Technologiczne (PMT)”. Jest on przeznaczony dla przedsiębiorców, którzy chcą podbić nowe rynki zagraniczne. Pierwszy z naborów obejmie Japonię, Chiny, Wietnam i Republikę Południowej Afryki. Drugi dotyczy Stanów Zjednoczonych, Kanady, Brazylii i Wielkiej Brytanii, natomiast trzeci będzie skierowany do przedsiębiorców chcących zaistnieć w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Egipcie, Maroku i Turcji. Nabory PMT są finansowane z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Warto podkreślić, że przedstawiciele PAIH planują uruchamiać kolejne odsłony konkursu aż do 2028 r.
– Wnioskodawcami w konkursie mogą być firmy z sektora MŚP, które prowadzą działalność na terenie Polski od co najmniej dwóch lat oraz posiadają innowacyjny produkt, usługę lub technologię. Chodzi o firmy, które funkcjonują w branży wskazanej przez PAIH na wybranym rynku, a ich działalność wpisuje się w jedną z krajowych inteligentnych specjalizacji. Ponadto muszą posiadać aktywną stronę internetową i udokumentowane doświadczenie eksportowe, a także mieć zasoby kadrowe i finansowe do realizacji projektu. Wymagany jest wkład własny – mówi Magdalena Gąsior, menedżer w departamencie projektów europejskich w PAIH.
Nabór PMT składa się z dwóch etapów: krajowego i zagranicznego. W pierwszym wnioskodawcy biorą udział w warsztatach, podczas których zdobywają wiedzę branżową na temat konkretnego kraju. Ponadto opracowują z pomocą ekspertów strategię wejścia firmy na wybrany rynek. Przedsiębiorcy mogą korzystać ze wsparcia pracowników zagranicznych biur handlowych PAIH.
Misje i targi
Drugi etap konkursu PMT polega na dofinansowaniu udziału przedsiębiorców w zagranicznych misjach i targach, a także na wdrożeniu wspomnianej strategii. Co ważne, każdy beneficjent dotacji powinien zdobyć zadeklarowaną we wniosku o dofinansowanie liczbę zagranicznych kontraktów handlowych, a także osiągnąć zakładaną wartość przychodów z eksportu. Chodzi o kwotę ok. 30 tys. zł przypadającą na jeden zawarty kontrakt. Na osiągnięcie wspomnianych wskaźników przedsiębiorcy będą mieli 12 miesięcy od zakończenia dofinansowanych projektów.
Magdalena Gąsior zwraca uwagę, że każdy wnioskodawca ma szansę na finansowe wsparcie w wysokości 180 tys. zł, z czego w postaci gotówkowej może otrzymać nie więcej niż 150 tys. zł. Wymagany wkład własny, jak dodaje, stanowi około 23 proc. wydatków kwalifikowalnych projektu poniesionych przez przedsiębiorcę w etapie zagranicznym.
Granty z PMT stanowią pomoc de minimis. Nie mogą się o nie ubiegać przedsiębiorcy, którzy już wyczerpali limit wspomnianej pomocy.
Wachlarz wydatków
Dotacje z PMT pokryją m.in. koszty usług doradczych związanych z wprowadzaniem produktu, usługi lub technologii na wybrany rynek zagraniczny. W grę wchodzą również wydatki na weryfikację prawną i techniczną dokumentów dla tzw. modeli e-commerce. Przedsiębiorcy przeznaczą granty także na usługi doradcze związane z ochroną własności intelektualnej wspomnianych wyrobów za granicą, a także wzornicze. Dotacje sfinansują także udział przedsiębiorców w konferencjach i targach branżowych oraz działania informacyjno-promocyjne.
Również w drugiej połowie roku Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) uruchomi konkurs „Promocja marki innowacyjnych MŚP” z działania 2.25 FENG.
– PARP pomoże przedsiębiorcom w wylansowaniu firmowych marek na obcych rynkach. Wezmą oni udział w wydarzeniach targowych i misjach gospodarczych – mówi Kiejstut Żagun, szef zespołu ds. innowacji, ulg i dotacji w KPMG.
Zauważa, że w poprzednich edycjach konkursu dofinansowanie otrzymywały MŚP działające m.in. w branżach medycznej i biotechnologicznej, IT, kosmetycznej, meblarskiej i spożywczej.
– Konkurs jest przeznaczony dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zarejestrowanych w Polsce. Powinny one mieć znaczący potencjał eksportowy. Każdy wnioskodawca może liczyć na dofinansowanie sięgające do 50 proc. kosztów kwalifikowanych planowanego projektu. To oznacza, że wkład własny powinien wynieść co najmniej połowę całkowitego kosztu przedsięwzięcia – wylicza Kiejstut Żagun.
Beneficjenci grantów przeznaczą je na wynajem, budowę i obsługę stoiska wystawowego. Dotacje sfinansują również koszty podróży służbowych pracowników uczestniczących w międzynarodowych targach lub misjach gospodarczych. Ponadto przedsiębiorcy z pomocą dofinansowania przeprowadzą podczas wspomnianych wydarzeń kampanie promocyjne.
Istotne wymagania naboru
Kiejstut Żagun zwraca uwagę na najważniejsze kryteria konkursu.
– Przedsiębiorcy muszą wykazać, że posiadają produkty lub usługi konkurencyjne na rynkach międzynarodowych, a także strategię ekspansji zagranicznej. Wyzwaniem dla nich może być konieczność dopasowania produktów i usług do konkretnych rynków, klientów i kanałów sprzedaży. W konkursie położono nacisk na udział przedsiębiorców w wydarzeniach targowych i misjach gospodarczych. Szkoda, że organizatorzy naboru nie przewidzieli wsparcia na tzw. działania przygotowawcze, w tym możliwość przeprowadzenia badań rynkowych i dostosowania produktów do wymagań zagranicznych klientów – podkreśla szef zespołu ds. innowacji, ulg i dotacji w KPMG.
Jego zdaniem wymóg PARP dotyczący pokrycia przez wnioskodawcę co najmniej 50 proc. kosztów projektu może być trudny do spełnienia dla MŚP. Jak dodaje, szczególnie dotyczy to przedsiębiorców, którzy mają ograniczone możliwości finansowe.
- poziom innowacyjności produktu, usługi lub technologii proponowanej na rynek docelowy
- doświadczenie przedsiębiorcy w prowadzeniu działalności eksportowej
- konkurencyjność wnioskodawcy na rynku docelowym
- wpisywanie się produktu, usługi lub technologii w sektory gospodarki wskazane w ogłoszeniu o naborze i krajowe inteligentne specjalizacje
- zdolność wnioskodawcy do realizacji projektu i potencjał firmy do ekspansji zagranicznej