Giełdowy wrzesień był już w sierpniu

MWIE
opublikowano: 07-09-2010, 00:00

Wrzesień to najsłabszy w roku miesiąc na rynku akcji i jako jedyny charakteryzuje się negatywną historyczną stopą zwrotu. Jednak w tym roku dno nastrojów inwestorów mogło wypaść wcześniej — tak uważa Michael Santoli, komentator tygodnika finansowego Barron’s.

Michael Santoli uważa, że w tym roku inwestorzy mogli z wyprzedzeniem uwzględnić perspektywę wrześniowej dekoniunktury na rynku. Świadczy o tym wiele wskaźników nastrojów inwestorów. Z sondażu Amerykańskiego Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych (AAII), w tygodniu zakończonym 26 sierpnia wśród drobnych graczy byków było najmniej od początku marca 2009 r., na dnie bessy. Podobne wyniki przynosi sondaż Ned Davis Research oraz indeks zaufania doradców finansowych Rydex/SGI.

W sierpniu indeks szerokiego rynku amerykańskich akcji SP 500 stracił 4,7 proc., choć, jak podkreśla Michael Santoli, do zakupów przystąpili insiderzy. Panujące obecne na rynku zniechęcenie i obawy nie są może tak wielkie, jak w dołku 2009 r., jednak zdaniem Santoli’ego pesymizm jest nadmierny.

Dobrym przykładem apatii jest struktura rekomendacji analityków dla notowanych spółek. Bloomberg podał w ubiegłym tygodniu, że aż 66 proc. zaleceń analityków brzmi "trzymaj akcje". Zaleceń "kupuj" jest najmniej od 1997 r. Jednak również liczba rekomendacji sprzedaży papierów jest blisko dziesięcioletnich minimów. Kolejny przykład, że na rynku panuje marazm, to bilans wpłat i wypłat do amerykańskich funduszy inwestycyjnych. Od kwietnia 2009 r. z funduszy akcji odpłynęło netto 42 mld USD, w funduszach obligacji ulokowano o 450 mld USD więcej niż z nich wycofano.

Apatia na rynku nie oznacza jednak, że inwestorzy nie mogą dalej wyprzedawać akcji — podkreśla Michael Santoli. W długim terminie giełdom w sposób naturalny szkodzić będzie wysokie zadłużenie krajów rozwiniętych i coraz mniejszy wpływ polityki fiskalnej na globalny popyt. Komentator Barron’s dodaje jednak, że rynek już dawno uwzględnił większość negatywnych informacji.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MWIE

Polecane