Gliwice chcą rozbudować swoje lotnisko

DI, PAP
aktualizacja: 24-07-2016, 22:54

Kosztem ok. 19 mln zł Gliwice planują rozbudować swoje lotnisko. Obecnie służy ono miejscowemu aeroklubowi do celów sportowych. Po rozbudowie ma zyskać status lotniska publicznego i dodatkowo przyjmować ruch biznesowy oraz mały ruch cargo.

„Po rozbudowie lotnisko będzie służyć inwestorom jako baza dla air taxi – powietrznych taksówek, czy dla małego ruchu cargo, którego przyjmowanie może się nie opłacać większym portom. Z analizy ekonomiczno-gospodarczej, którą przeprowadziliśmy wynika, że rynek general aviation (ruch lotniczy z wyłączeniem lotów rozkładowych i wojskowych – PAP) będzie się rozwijał, że jest deficyt takich usług” – powiedział PAP specjalista z Wydziału Rozwoju Miasta Urzędu Miejskiego Marcin Czyż.

Obecnie lotnisko dysponuje jedynie trawiastym pasem startowym, z którego nie da się korzystać przy złej pogodzie. Plany modernizacji obejmują m.in. budowę utwardzonego 900-metrowego pasa startowego i drogi startowej, drogi kołowania, płyty postojowej, kontenerowej stacji paliw, hangaru postojowego oraz postojowo-obsługowego. Konieczne będzie też wybudowanie parkingów i dróg dojazdowych. Po modernizacji lotnisko ma zyskać status lotniska publicznego o ograniczonej certyfikacji.

Jak poinformował Marcin Czyż, na ten rok zaplanowano prace nad niezbędną dokumentacją, prace budowlane powinny rozpocząć się w przyszłym roku, a zakończyć – w 2018 r. Szacowany koszt przedsięwzięcia to 19 mln zł. Uwzględniono je w przyjętej przez radę miasta wieloletniej prognozie finansowej na lata 2016–2020. Na ten rok zaplanowano prace o wartości 2,7 mln zł, na dwa kolejne – po 8 mln zł.

Gliwickie lotnisko ma powierzchnię blisko 88 hektarów. Jego atutem jest duża koncentracja w okolicy specjalistycznych usług dla małych samolotów i bliskość centrum Nowe Gliwice, w którym działają firmy sektora nowych technologii. Gliwice są też dobrze skomunikowane – znajduje się tu węzeł autostrad A1 i A4, właśnie oddano też do użytku gliwicki odcinek Drogowej Trasy Średnicowej, przebiegającej przez miasta aglomeracji górnośląskiej aż do Katowic.

Lotnisko ma już 100 lat – zaczęło działać w 1916 r. Ówczesne niemieckie władze widziały jego rolę jako głównego portu lotniczego Górnego Śląska. Od 1925 r. działała na nim stacja meteo, na wyposażeniu był też samolot meteorologiczny. W 1927 r. uruchomiono regularne loty do Wiednia, Warszawy, Gdańska i Lipska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu