1. System billingowy — dzięki niemu telekom może wprowadzić różnorodne taryfy i rozliczenia nowoczesnych usług. W TP do niedawna używano czterech rozwiązań firm: Comarch, Wasko, Altar i Spin. Jeszcze w 2001 r. podjęto decyzję o ich ujednoliceniu. Na pierwszy ogień poszedł system firmy Altar, który został zastąpiony przez rozwiązanie katowickiego Spina. Ówcześni decydenci w telekomie rozważali pozostawienie w użyciu dwóch rozwiązań. W końcu 2001 r. TP zdecydowała, że Spin zastąpi swoim systemem — Serat 2 — także produkty Comarchu i Wasko. Dzięki temu katowicka spółka zapewniła sobie 160 mln zł przychodów na trzy lata.
2. Paszportyzacja (ewidencja sieci telekomunikacyjnej) — pozwala na naniesienie danych ewidencyjnych na mapy i prezentację ich w formie graficznej. Wizualizacja obejmuje całą sieć z zaznaczeniem central, połączeń, kabli, studzienek kanalizacyjnych itp, o których informacje pobierane są z jednej bazy danych. W praktyce system ten pozwala odpowiedzieć na pytanie, czy i jak najbardziej optymalnie podłączyć nowego abonenta do sieci, skraca czas reakcji operatora na zamówienia oraz pozwala kontrolować stan sieci i szybko eliminować uszkodzenia. Do końca 2001 r. najwięcej systemów paszportyzacyjnych obsługiwały firmy Computerland i FAST. W końcu 2001 r. TP zdecydowała, że standardami będą systemy oferowane przez CL. Od tego czasu warszawski integrator realizuje plan konsolidacji paszportyzacji. W 2002 r. TP planowała przeznaczyć na niego 40 mln zł. W sumie projekt może kosztować nawet 300 mln zł, wliczając w to mapy i prace dodatkowe.
3. CRM — system do wspomagania zarządzania relacjami z klientem. Obecnie wdrażany jest pilotaż tego rozwiązania. TP zdecydowała się na wybór oprogramowania Vantive Enterprise firmy People Soft. Wdrożeniem zajmuje się konsorcjum Sofrecom, Prokomu i PWC. Wartość projektu jest oceniana na 180 mln zł, pierwszy etap firmy wykonają za 67 mln zł. CRM ma dać możliwość zbudowania informacji o kliencie, które pozwolą na obserwację jego zachowań i zaproponowanie mu najbardziej optymalnych taryf. Takie narzędzia, dobrze wykorzystane przez telekom, dają klientowi poczucie, że otrzymuje najlepszą i najtańszą taryfę. Zadowolony klient częściej korzysta z usług, a przez to płaci większe rachunki z poczuciem, że jest dokładnie odwrotnie.
4. Kolektor — system mediacji i kolekcji danych, który automatyzuje procesy transmisji, przetwarzania i gromadzenia danych. Zbiera dane jednocześnie z wielu różnych elementów sieci, weryfikuje i ujednolica je. Odbiorcami danych są systemy billingowe, obsługi abonenta, wykrywania nadużyć, wspomagania zarządzania, analiz marketingowych, inżynierii ruchu. W TP działa system Kobat — kolektor firmy Wasko z Gliwic, zbierając i przetwarzając informacje o połączeniach 10 mln abonentów.