Godzina Tysiąclecia wybiła w Polsce

Karolina Guzińska
opublikowano: 2000-05-02 00:00

Godzina Tysiąclecia wybiła w Polsce

Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży zebrała ponad 300 tysięcy złotych

TEST: Do kampanii najchętniej włączają się te firmy, które mają zarówno dobre systemy zarządzania wewnętrznego, jak i dobry kontakt z pracownikami — uważa Maria Holtzer, dyrektor Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży.

Do końca 2000 r. prowadzona będzie kampania na rzecz dzieci i młodzieży „Godzina Tysiąclecia”. Jej wyjątkowość polega na tym, że pieniędzy nie przekazują firmy, lecz indywidualni pracownicy. Osoby, które poparły akcję, rezygnują z wynagrodzenia za jedną godzinę pracy. Kampanię organizuje Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży, która zebrała dotychczas ponad 300 tys. zł.

„Godzina Tysiąclecia” jest polską edycją międzynarodowej akcji „ChildrenŐs Hour”, zapoczątkowanej w Wielkiej Brytanii z inicjatywy firm Marks & Spencer oraz New Millenium Experience Company.

Jej zasady są podobne we wszystkich krajach: firmy i ich pracownicy włączają się do kampanii poprzez przekazanie wynagrodzenia za jedną przepracowaną godzinę. Wspólny jest także cel akcji: jak najlepsze przygotowanie dzieci i młodzieży do startu w dorosłe życie w nowym tysiącleciu. Dotychczas kampanię poparły 24 firmy. Pieniądze wpłacają również instytucje i osoby prywatne.

Pobudzić inicjatywę

— W Polsce fundusz „Godziny Tysiąclecia” przeznaczony zostanie na stworzenie miejsc, gdzie młodzi ludzie będą mogli bezpiecznie i pożytecznie spędzać czas, rozwijać zainteresowania, uzyskać pomoc w razie kłopotów. Zależy nam na tym, by dzieci miały do tego lepsze miejsca niż ulica. Mamy nadzieję, że akcja ta pobudzi inicjatywę lokalną i takie ośrodki powstaną — mówi Maria Holtzer, dyrektor Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży.

O podziale zebranych funduszy zadecyduje komitet honorowy. Zaproszenie do udziału w jego pracach przyjęli: Hanna Gronkiewicz--Waltz, Włodzimierz Cimoszewicz, Maciej Płażyński (przewodniczący), Adam Strzembosz, Andrzej Szczypiorski, Henryk Wujec, Krzysztof Zanussi.

O dotacje będą mogły ubiegać się w drodze otwartego konkursu lokalne organizacje, które znają problemy i potrzeby swego środowiska.

Duży odzew

Jako jeden z pierwszych do „Godziny Tysiąclecia” włączył się Bank Pekao SA.

— Prawie 85 proc. pracowników banku przekazało na ten cel swoje wynagrodzenia. Akcja jest wciąż popularna, więc ciągle napływają pieniądze — informuje Jacek Kozłowski, dyrektor PR Banku Pekao SA.

Kampania cieszy się także popularnością wśród pracowników Commercial Union.

— Na dorocznym kongresie CU, w którym uczestniczyło ponad 2,5 tys. agentów i pracowników, ogłoszono zasady akcji. Apel spotkał się z dużym odzewem. Dotychczas pieniądze przekazało ponad 1,5 tys. osób — oświadcza Grażyna Goslings, dyrektor PR Commercial Union.