Google mocniej stawia na Polskę

Amerykański potentat dużo inwestuje w ekosystem startupowy nad Wisłą. Zaczął od nowej odsłony Campusu Warsaw

Byliście w starym kampusie Google’a w Warszawie? To nigdzie nie byliście. Amerykański potentat otwiera właśnie podwoje nowego, dużo większego i bardziej efektownego budynku na terenie dawnej wytwórni wódek Koneser. Od progu jest efekt „wow”. Jeśli jakość wnętrz kampusu 2.0 odpowiada skali ambicji Google’a w Polsce i krajach regionu, to złote czasy dla start-upów dopiero nadchodzą.

— Mamy za sobą intensywny, ale też bardzo udany rok. To zdecydowało, że Google stawia kolejny krok na lokalnej scenie startupowej. Wraz z nowym kampusem uruchamiamy trzy nowe programy dla spółek technologicznych, w które jesteśmy bezpośrednio zaangażowani — rocznie wesprzemy kilkadziesiąt start- -upów. Całemu środowisku dajemy dostęp do naszej przestrzeni do wspólnej pracy i kilkaset wydarzeń rocznie — podkreśla Rafał Plutecki, szef Campus Warsaw.

Wyszukana definicja

W nowych murach, które oznaczają dla Google’a inwestycję rzędu kilkudziesięciu milionów złotych, ma być kalifornijsko nie tylko dlatego, że toalety są „all gender”. Start-upy wszelkiej maści mają dobrze się tu czuć. Założenie jest takie, że od 11 kwietnia nowy kampus stanie się stałym miejscem codziennej pracy dla setek osób, sama kafeteria może pomieścić ich niemal dwieście. Po 16 miesiącach od uruchomienia społeczność kampusu przebiła 10 tys. osób, a co miesiąc do listy dopisują się kolejne, nawet ponad 500.

— Campus Warsaw przez ostatni rok stał się mocnym punktem, odniesieniem grawitacyjnym dla młodych spółek z regionu. To stały element krajobrazu, otwarty na działania z inwestorami i przedsiębiorcami, lubiany przez środowisko z naszej części Europy. Chociaż dobrze by było, gdyby kampus jako organizacja doprecyzował swoją rolę — twierdzi Tomasz Kowalczyk, menedżer z funduszu Hard Gamma Ventures.

Rafał Plutecki twierdzi, że to właśnie nadchodzi. Od teraz Campus Warsaw stawia na bezpośrednie wspieranie start- -upów w różnej fazie rozwoju, rezygnując od czerwca z usług TechHubu, zewnętrznej spółki wspierającej rozwój przedsiębiorstw. W ramach nowych programów tylko w tym roku Google wesprze niemal 100 wybranych firm, oferując im intensywne szkolenia i mentoring. W przypadku większych spółek oznaczać to będzie chwilową przeprowadzkę do Doliny Krzemowej.

Lekkość na orbicie

Google, stawiając jeszcze mocniej na Polskę, organizuje m.in. największe spotkanie europejskich inwestorów i start- -upów z Europy Środkowo-Wschodniej. Raportuje świeżutkie statystyki, pokazujące siłę oddziaływania kampusu na lokalny rynek. Spółki krążące po jego orbicie tylko w zeszłym roku zatrudniły 621 osób i pozyskały łącznie finansowanie na poziomie ponad 22,6 mln zł. Ta kwota dotyczy 22 start-upów z kampusu, które w 2016 r. znalazły nowych inwestorów.

— Kampus ma wyrobioną markę. Bywam tam bardzo regularnie na spotkaniach branżowych. To dla mnie jedno z lepszych miejsc do networkingu, tam się spotykamy jako branża — przyznaje Marcin Kurek, jeden z partnerów w funduszu Protos VC, inwestującym w m.in. Docplannera.

2017 ma być dla kampusu kolejnym rokiem jazdy z nogą na gazie. Zapowiadane są lokalne przestrzenie coworkingowe (zazwyczaj odpłatne) wokół kampusu. Ekosystem ma rosnąć mimo zastoju w publicznym strumieniu finansowania firm technologicznych.

— Wraz z nową koncepcją działania kampusu bierzemy na siebie większą odpowiedzialność za rozwój przedsiębiorczości w regionie. Wcale nam to nie ciąży — zapewnia Rafał Plutecki.

87 mln EUR Takie finansowanie, w 28 rundach, pozyskały polskie start-upy w 2016 r. Według szacunków Dealroom.co, Polska była największym ekosystemem startupowym w regionie CEE, notując ponadtrzykrotny wzrost i po raz pierwszy przebijając wynik krajów bałtyckich. Daleko w tyle są m.in. Węgry, Czechy czy Ukraina i Grecja, gdzie rynek finansowania start-upów zamknął się w widełkach 7-14 mln EUR.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Jedliński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Innowacji / IT&Internet / Google mocniej stawia na Polskę