Google oskarżone o blokowanie konkurencji na rynku reklamy

ON, Bloomberg
opublikowano: 2025-09-08 16:59

Alphabet, właściciel Google, został pozwany przez platformę reklamową PubMatic, która domaga się miliardowych odszkodowań, zarzucając gigantowi technologicznemu nielegalne utrzymywanie monopolu w sektorze technologii reklamowych – podaje agencja Bloomberg.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Pozew trafił w poniedziałek do sądu federalnego w stanie Wirginia. To już druga sprawa przeciwko Google po kwietniowym wyroku, w którym sędzia uznał, że firma naruszyła prawo antymonopolowe, dominując na dwóch kluczowych rynkach – platform reklamowych i systemów pomagających wydawcom w sprzedaży reklam.

PubMatic wspiera X Elona Muska. Google rozważało przejęcie firmy w 2011 r.

Ten sam sędzia, który przychylił się wówczas do argumentów Departamentu Sprawiedliwości i części stanów USA, ma w tym miesiącu zdecydować, czy Google powinno zostać zmuszone do sprzedaży części swojego działu reklamowego, aby naprawić skutki nielegalnych działań.

Prezes PubMatic, Rajeev Goel, ocenił, że kwietniowy wyrok był ważnym krokiem, ale nie rozwiązał wszystkich problemów.

PubMatic współpracuje m.in. z platformą X Elona Muska, pomagając jej sprzedawać reklamy. Z dokumentów i zeznań z procesu antymonopolowego wynika, że Google rozważało przejęcie PubMatic już w 2011 r., jednak ostatecznie kupiło wówczas firmę AdMeld, dostawcę technologii reklamowych.

To nie pierwszy taki pozew wobec Google. W sierpniu w sądzie w Wirginii podobne zarzuty postawiła firma OpenX Technologies. Alphabet zmaga się także z procesem wytoczonym przez grupę stanów pod przewodnictwem Teksasu oraz z pozwami wydawców i reklamodawców, którzy domagają się odszkodowań za te same praktyki. Sprawy te toczą się w sądzie w Nowym Jorku. Google stara się przenieść tam również pozew OpenX, lecz sędzia nie rozstrzygnął jeszcze tego wniosku.