Gorące tematy w CSR

opublikowano: 27-06-2019, 22:00

Korporacje przestają pytać, co zrobić, by zrekompensować swój negatywny wpływ na otoczenie. Zastanawiają się raczej, jak wykorzystać trendy społeczne i środowiskowe na rzecz rozwoju firmy i wzrostu przychodów.

Ule na dachu. Pasieka Deutsche Banku w centrum Warszawy to przykład długofalowych działań CSR. Pszczołami opiekuje się bartnik Marek Barzyk (z lewej). Pomaga mu dwóch pracowników banku, m.in. Jan Tenderenda, którzy doglądają uli. Przez trzy sezony zebrano ponad 425 kg miodu.

Ule na dachu. Pasieka Deutsche Banku w centrum Warszawy to przykład długofalowych działań CSR. Pszczołami opiekuje się bartnik Marek Barzyk (z lewej). Pomaga mu dwóch pracowników banku, m.in. Jan Tenderenda, którzy doglądają uli. Przez trzy sezony zebrano ponad 425 kg miodu.
Zobacz więcej

Ule na dachu. Pasieka Deutsche Banku w centrum Warszawy to przykład długofalowych działań CSR. Pszczołami opiekuje się bartnik Marek Barzyk (z lewej). Pomaga mu dwóch pracowników banku, m.in. Jan Tenderenda, którzy doglądają uli. Przez trzy sezony zebrano ponad 425 kg miodu. Fot. MAteriały prasowe

Wraz z kolejnymi raportami o zmianach klimatycznych widać rosnące oczekiwania rządów i konsumentów, by firmy podejmowały odpowiednie działania.

— Najlepszym przykładem jest problem tworzyw sztucznych. Alarmujące dane naukowców o zanieczyszczeniu planety plastikiem doprowadziły do pojawienia się regulacji unijnych zakazujących jego wykorzystywania i do presji konsumentów na firmy, które wprowadzają na rynek opakowania z plastiku — uważa Paulina Kaczmarek, ekspert firmy doradczej Deloitte.

Strategiczne podejście

Jeszcze 10 lat temu przedsiębiorstwa prowadziły wybiórcze działania CSR, np. wdrożenie programów wolontariatu pracowniczego czy przekazywanie darowizn społecznościom lokalnym.

— Obecnie standardem staje się strategia zrównoważonego rozwoju, która wytycza główne kierunki, priorytetowe obszary działania, inicjatywy flagowe. Strategie te powiązane są często z tzw. Celami Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Ponadto proste broszury o CSR w firmach w Polsce zostały zastąpione raportami zrównoważonego rozwoju z konkretnymi wskaźnikami. Od 2017 r. obowiązuje w naszym kraju regulacja zmuszająca duże firmy do publikacji danych niefinansowych. Magicznym słowem w temacie odpowiedzialności firm jest też wpływ (impact). Przedsiębiorcom zależy na zmierzeniu wpływu ich działań na otoczenie — kalkulacji wpływu operacji biznesowych na gospodarkę, społeczeństwo, przedsiębiorstwa, gdyż tylko bazując na konkretach, można wiarygodnie budować pozycję firmy odpowiedzialnej społecznie — twierdzi Paulina Kaczmarek.

Zdaniem przedstawicieli firmy doradczej Go Responsible, gorącymi tematami są też ekonomia obiegu zamkniętego i zmiany klimatyczne.

— W ostatnich miesiącach ukazały się dwa raporty uświadamiające nam, jak katastrofalne skutki przynosi działalność człowieka i jak negatywnie wpływa na zmiany klimatu. Raport o stanie natury, przygotowany przez działający pod auspicjami ONZ Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services (IPBES), kładzie nacisk na utratę bioróżnorodności, która postępuje w ogromnym tempie. To wpływa na dobrobyt zarówno obecnych, jak i przyszłych pokoleń. Z kolei Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu opublikował raport wskazujący, że działalność człowieka doprowadza do globalnego ocieplenia i jeśli nie zahamujemy tego procesu, czekają nas m.in. zabójcze fale upałów, niedobory wody, wymieranie gatunków, topnienie lodu w Arktyce, wzrost poziomu morza. Zdecydowanie nie będą to warunki korzystne do rozwoju jakiegokolwiek biznesu — wskazuje Marcin Grzybek, menedżer ds. CRS w Go Responsible.

1646e18c-8c31-11e9-bc42-526af7764f64
Puls Biznesu po godzinach
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE
Puls Biznesu po godzinach
autor: Marcin Goralewski
Wysyłany raz w tygodniu
Marcin Goralewski
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Mocne narzędzie

Coraz więcej firm łączy zrównoważony rozwój z innowacjami, a w związku z niedoborem rąk do pracy coraz więcej działań CSR dotyczy programów wellness czy działań na rzecz równych szans i różnorodności. Takiego zjawiska, jak podkreślają eksperci Deloitte, nie było jeszcze kilka lat temu w Polsce. Obok pojedynczych akcji działania CSR realizowane przez przedsiębiorców mają coraz częściej charakter ciągły — obejmują kilka, kilkanaście lat. Na przykład w kwietniu 2016 r. na dachu biurowca Focus w centrum Warszawy, będącego siedzibą Deutsche Bank Polska, z inicjatywy pracowników banku stanęły dwa ule. Nad organizacją pasieki od początku czuwa doświadczony pszczelarz z Podkarpacia Marek Barzyk z pomocą dwóch pracowników banku, którzy na co dzień doglądają uli. Trzy sezony przyniosły już ponad 425 kg miodu.

— Pszczoły i inne owady zapylające odpowiadają za jedną trzecią całej światowej żywności, a własna pasieka to jeden z przejawów naszej społecznej odpowiedzialności — twierdzą przedstawiciele banku.

W tegorocznym raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki 2018”, przygotowanym przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB), liczba zgłoszonych praktyk i firm wzrosła o 30 proc. w porównaniu do 2017 r.

— Ten rezultat to składowa wielu czynników. Pojawiają się międzynarodowe i krajowe inicjatywy i regulacje prawne, skłaniające firmy do większej aktywności na polu CSR, np. Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ. CSR zawdzięcza rozwój także stawianym przez partnerów biznesowych wymaganiom dostarczania informacji dotyczących również niefinansowej działalności spółki, potwierdzających mniejsze ryzyko związane ze współpracą z konkretnym podmiotem. CSR staje się niezastąpionym narzędziem w coraz silniejszej rywalizacji o przyciągnięcie i utrzymanie pracowników — co pokazuje wzrost liczby praktyk dotyczących miejsc pracy o ponad 30 proc. — twierdzi Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna FOB.

Najliczniej reprezentowane w raporcie branże to: finanse, usługi, handel i FMCG, a do najpopularniejszych praktyk należą, podobnie jak w poprzednich edycjach raportu, zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej oraz poprawa warunków pracy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Kaczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy