GPW bierze się za telewizję

Kamil KosińskiKamil Kosiński
opublikowano: 2021-10-04 20:00

Operator reklamowego systemu aukcyjnego na rynku telewizyjnym to nowy pomysł GPW.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • czym jest Addressable TV
  • jaki jest model biznesowy platformy
  • kto sfinansuje jej stworzenie

Około 33,3 mln zł ma kosztować platforma aukcyjna do „obsługi transakcji na rynku mediowym”, za której budowę bierze się Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW). Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ma wyłożyć na projekt 13,3 mln zł.

GPW ujawniła przy tej okazji, że pod koniec lipca podpisała list intencyjny z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji (KRRiT). Wyraziła w nim zainteresowanie udziałem w przedsięwzięciu, jakim jest budowa platformy aukcyjnej dla Addressable TV/DAI.

„GPW deklaruje zapewnienie odpowiedniego zaplecza technologicznego na potrzeby budowy platformy oraz transparentnego systemu rozliczeniowego. Strony listu intencyjnego wyrażają wolę współpracy w zakresie m.in. stworzenia systemu aukcyjnego, na którym handel będzie odbywał się z zachowaniem zasad wypracowanych przy współpracy z KRRiT i z rynkiem mediów, w szczególności zasad i algorytmów dotyczących wyceny czasu reklamowego oraz formuły rozliczania i audytowania operacji kupna i sprzedaży reklam. Strony listu intencyjnego ustaliły, że model biznesowy funkcjonowania platformy będzie bazował na formule opłaty za transakcję” – czytamy w komunikacie giełdowym GPW z 4 października 2021 r.

Pod koniec września 2021 r. GPW podpisała też listy intencyjne z Polską Izbą Komunikacji Elektronicznej (PIKE) i Polską Fundacją Wspierania Rozwoju Komunikacji Elektronicznej (PIKSEL) oraz z Krajową Izbą Komunikacji Ethernetowej (KIKE) w sprawie przystąpienia do rozmów dotyczących potencjalnej budowy operatora reklamowego systemu aukcyjnego na rynku telewizyjnym na potrzeby tzw. Adressable TV.

„Addressable TV polega na dostarczaniu w czasie rzeczywistym zróżnicowanego przekazu reklamowego, w zależności od zdefiniowanego profilu odbiorcy. Za sprawą Addressable TV, kampanie reklamowe docierają wyłącznie do odbiorców spełniających kryteria tzw. targetowania, co oznacza, że różni odbiorcy widzą zindywidualizowane reklamy emitowane przez tego samego nadawcę telewizyjnego w tym samym czasie. Adressable TV pozwala docelowo na wdrożenie tzw. Programmatic TV - zautomatyzowanego sposobu zakupu telewizji” – tłumaczy GPW w komunikacie giełdowym.

Z komunikatu GPW wynika, że PIKE, PIKSEL i KIKE zadeklarowały podjęcie działań, mających na celu zapewnienie udziału w przedsięwzięciu swoich członków. Informacja o listach intencyjnych z tymi organizacjami również został utajniona do 4 października.

„Strony listów intencyjnych ustaliły, że model biznesowy platformy będzie oparty na formule opłaty za transakcję. PIKE i PIKSEL oraz KIKE zadeklarowały, iż kilkuprocentowe marże (ok. 5 proc.) dla operatora platformy (tj. GPW) są na poziomie akceptowalnym. Szczegóły finansowe projektu, w tym szczegółowy model biznesowy platformy, zostaną wypracowane w toku prac i analiz, które będą prowadzone przez strony listów intencyjnych” – głosi komunikat GPW.