Groupon stawia na refleks

Amerykański gracz testuje usługi mobilne, stając w szranki m.in. z Booksy. Jeszcze nie w Polsce, choć tu kuponowy biznes rośnie wyjątkowo szybko

Przyszłość jest bez voucherów, lecz na ekranach telefonów — zastrzega na starcie Krzysztof Wnęk, od ponad pół roku prezes Groupon Poland. Niegdysiejszy najgorętszy serwis w sieci ma ambicje do budowania dużo większej skali po kwartałach zmiany modelu biznesowego. Już nikt nie mówi o zakupach grupowych czy bazie mejlingowej. Groupon w Polsce zainwestował nie tylko w centra usług wspólnych, które do końca roku będą zatrudniać ponad 700 osób.

Zobacz więcej

PO NOWEMU: Krzysztof Wnęk, prezes Groupona w Polsce, zapowiada, że w najbliższych kwartałach jego spółka będzie beneficjentem smartfonowej rewolucji. Bo Groupon ma plan zarabiania w świecie bez zakupów grupowych i kuponów. Fot. Marek Wiśniewski

— Dużo nauczyliśmy się w trakcie przejścia na model codziennej platformy sprzedażowej, związanej z lokalnym biznesem. W skali całej grupy jesteśmy jednym z najszybciej rosnących rynków dla Groupona. Mocno też idziemy w ekspozycję na urządzeniach mobilnych, w krótkim czasie sprzedaż z tego kanału wzrosła z 5 do 40 proc. — twierdzi Krzysztof Wnęk, przywołując przykład Groupon Now, najnowszego dziecka amerykańskiej spółki, za oceanem wciąż mającej opinię firmy, która z rozwojem i rentownością nie wystrzeliła na miarę oczekiwań sprzed kilku lat. Usługa Now, pozwalająca na podstawie geolokalizacji pokazywać oferty w pobliżu, testowana jest obecnie m.in. w Nowym Jorku, ma być nowym otwarciem w historii Groupona. Według informacji „PB”, jej wdrożenie na europejskie rynki, w tym do Polski, planowane jest nawet w 2018 r.

Odpór z Polski

Groupon Now to wywołanie do tablicy Stefana Batorego i jego serwisu Booksy. Nie jest tajemnicą, że Groupon miał na stole ofertę integracji z Booksy. Postanowił budować własne narzędzie.

— Właśnie zintegrowaliśmy się z Google’em i Yelpem. Partnerzy używający naszej aplikacji do zarządzania rezerwacjami miejsc w salonach kosmetycznych mają w tych serwisach w wynikach doklejony przycisk „zarezerwuj teraz”. Także na naszym największym, amerykańskim, rynku nie czujemy na plecach oddechu Groupona — mówi Stefan Batory, zaznaczając, że tylko w sierpniu przez Booksy zarezerwowanych zostanie rekordowe 1,2 mln wizyt w 30 tys. miejsc na świecie.

Żadna inna aplikacja nie jest w stanie pochwalić się choćby zbliżonymi wynikami. Zdaniem twórcy serwisu Booksy, usługa Groupon Now ma jedną wadę: oferuje rozwiązanie rezerwacyjne i sprzedażowe oparte na strumieniu nowych klientów, tymczasem 70 proc. klientów kosmetyczek i fryzjerów to są powracający od lat. Według danych Groupona, 86 proc. odwiedza promowane w serwisie lokale po raz pierwszy. Jednak Krzysztof Wnęk tłumaczy, że Groupon na świecie stawia obecnie na długotrwałe umowy, a usługa Now pozwala na obsługiwanie rezerwacji spoza Groupona. Obecnie amerykański gracz ma ponad 6,5 tys. aktywnych ofert w Polsce. — Od niedawna oferta dla naszych użytkowników obejmuje także ofertę z pozostałych 14 rynków na świecie. To dziesiątki tysięcy okazji — mówi Krzysztof Wnęk.

Francuska perspektywa

Obecnie Groupon w Polsce bazuje na swojej największej sile: powtarzalności zakupów i zadowoleniu użytkowników. 47 proc. z nich ma mniej niż 34 lata, połowa — wyższe wykształcenie i przychody powyżej 60 tys. zł rocznie. To oznacza, że sprzedaż na Grouponie w Polsce prowadzą m.in. banki, sieciowe restauracje czy Uber. Większość przychodów pochodzi z lokalnego biznesu. Lada kwartał polski oddział ma być napędzany smartfonami, tak jak dzieje się to na rynkach zachodnioeuropejskich. — We Francji już stoimy na ruchu mobilnym. To 60 proc. całego biznesu. Wsparcie naszej usługi geolokalizacją to nowa perspektywa, prowadząca do nasycenia serwisu ofertami wokół kilenta. To ma być te 10-15 proc. dodatkowych klientów od Groupona, a nie większość ruchu, jak to kiedyś bywało — mówi Aniela Hejnowska, była szefowa polskiego Groupona, a obecnie zarządzająca spółką m.in. we Francji i Holandii.

2,66 mln Tylu unikalnych użytkowników miał Groupon w Polsce w lipcu 2017 r. Rok do roku oznacza to spadek o 4 proc. Ruch z kanałów mobilnych wzrósł w tym czasie o 10 proc. — wynika z badania Gemius/PBI 2016-17.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Jedliński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Handel / Groupon stawia na refleks